Näkökulmia työhyvinvointiin ja itseohjautuvuuteen – storyboard osallistavan kehittämisen menetelmänä
Harju, Teija; Oja, Sanna (2020)
Harju, Teija
Oja, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621616
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden välillä on todettu selvä yhteys. Työhyvinvointia voidaan lisätä kasvattamalla itseohjautuvuutta. Itseohjautuvuus edellyttää osallistavaa kehittämistä ja valtuuttavaa johtamista. Itseohjautuvuuden mahdollistavat sisäinen motivaatio, käsitys tavoitteista sekä osaaminen. Tutkimuksen avainkäsitteenä on draivi, jolla tarkoitetaan optimaalista innostuksen tilaa. Innostunut työntekijä voi hyvin ja on tuottavimmillaan. Mittarina draivi ennustaa tuloksellisuutta paremmin kuin työtyytyväisyys.
Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) osallistaminen on noussut kehittämiskohteeksi. Tutkimuksessa kehitettiin osallistava storyboard -menetelmä, jossa sijoitettiin julisteita taukohuoneisiin ja henkilöstöltä pyydettiin kirjauksia sisäisen motivaation ulottuvuuksiin liittyvistä asioista omassa työssä ja työyhteisössä.
Storyboardien havainnoissa innostusta ja tyytyväisyyttä saivat aikaan työyhteisö ja yhteisöllisyys sekä kehittäminen ja uusiutuminen. Osallistuminen, oppiminen ja oman työn kehittämismahdollisuudet nousivat myös tärkeiksi kehittämiskohteiksi draivin kokemusta ajatellen. Stressiä aiheuttivat eniten muun muassa työmäärä ja työn pirstaleisuus. Leipääntymistä aiheuttivat erityisesti psykologiseen turvallisuuteen liittyvät näkökulmat.
Tutkimuksessa saatiin rohkaisevia kokemuksia sekä storyboard-menetelmästä että itseohjautuvuuden näkökulmasta työhyvinvoinnin kehittämisessä. Draivin kokemusten lisäämiseksi psykologinen turvallisuus sekä osallistumis- ja kehittymismahdollisuudet nousevat kehittämiskohteiksi.
Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) osallistaminen on noussut kehittämiskohteeksi. Tutkimuksessa kehitettiin osallistava storyboard -menetelmä, jossa sijoitettiin julisteita taukohuoneisiin ja henkilöstöltä pyydettiin kirjauksia sisäisen motivaation ulottuvuuksiin liittyvistä asioista omassa työssä ja työyhteisössä.
Storyboardien havainnoissa innostusta ja tyytyväisyyttä saivat aikaan työyhteisö ja yhteisöllisyys sekä kehittäminen ja uusiutuminen. Osallistuminen, oppiminen ja oman työn kehittämismahdollisuudet nousivat myös tärkeiksi kehittämiskohteiksi draivin kokemusta ajatellen. Stressiä aiheuttivat eniten muun muassa työmäärä ja työn pirstaleisuus. Leipääntymistä aiheuttivat erityisesti psykologiseen turvallisuuteen liittyvät näkökulmat.
Tutkimuksessa saatiin rohkaisevia kokemuksia sekä storyboard-menetelmästä että itseohjautuvuuden näkökulmasta työhyvinvoinnin kehittämisessä. Draivin kokemusten lisäämiseksi psykologinen turvallisuus sekä osallistumis- ja kehittymismahdollisuudet nousevat kehittämiskohteiksi.