Oulun ammattikorkeakoulun mallilla maahanmuuttajat kohti sairaanhoitajan, sosionomin ja tradenomin tutkintoja
Editoija
Kosonen, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-202-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-202-6
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu on nimitetty maahanmuuttajien vastuukorkeakouluksi Pohjois-Suomen alueelle. Tähän SIMHE (Supporting Immigrants in Higher Education in Finland) -rooliin kuuluu maahanmuuttajien korkeakoulutukseen liittyvä kehitystyö valtakunnalliset linjaukset huomioiden. Yhtenä kehitystyön osa-alueena on ollut suunnitella ja toteuttaa realistisia koulutuspolkuja maahanmuuttajien kielitaito huomioiden.
Tämä mahdollistui ESR-rahoitteisella MAIKO – Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakeakouluun -hankkeella (1.8.2018–31.12.2020), jossa suunniteltiin ja toteutettiin erilaisia tukitoimia edesauttamaan maahanmuuttajien integroitumista korkeakoulutasoisiin opintoihin. Pilottialoina olivat sairaanhoito, sosiaaliala ja liiketalous, joihin suunniteltiin ja toteutettiin avoimen polkuopintoihin verrattavissa oleva erillisvalinta maahanmuuttajataustaisten hakijoiden kielitaitotaso huomioiden. Korkeakoulutasoisissa opinnoissa kielitaidon on oltava riittävän hyvä kaikilla kielen osa-alueilla. Erillisvalinnan lisäksi maahanmuuttajataustainen hakija tarvitsee substanssialan ja suomen kielen tukea erityisesti opintojen alkuvaiheessa integroituakseen hyvään opintomenestykseen.
MAIKO-hankkeessa rakennettiin pilottialoille ensimmäisen vuoden tukimalli, joka toteutettiin tukipajatyyppisesti S2-opettajan tai substanssialojen asiantuntijoiden vetäminä. Tämäntyyppinen opintojen tuki osoittautui erittäin tärkeäksi erityisesti asiantuntijatasoisen suomen kielen kehittymisen kannalta. Tästä osoituksena kaikki erillisvalinnalla MAIKO-ryhmään valitut opiskelijat saivat suoritettua vaaditun määrän opintoja ja siirtyivät toisen vuoden tutkinto-opiskelijoiksi.
Tämä mahdollistui ESR-rahoitteisella MAIKO – Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakeakouluun -hankkeella (1.8.2018–31.12.2020), jossa suunniteltiin ja toteutettiin erilaisia tukitoimia edesauttamaan maahanmuuttajien integroitumista korkeakoulutasoisiin opintoihin. Pilottialoina olivat sairaanhoito, sosiaaliala ja liiketalous, joihin suunniteltiin ja toteutettiin avoimen polkuopintoihin verrattavissa oleva erillisvalinta maahanmuuttajataustaisten hakijoiden kielitaitotaso huomioiden. Korkeakoulutasoisissa opinnoissa kielitaidon on oltava riittävän hyvä kaikilla kielen osa-alueilla. Erillisvalinnan lisäksi maahanmuuttajataustainen hakija tarvitsee substanssialan ja suomen kielen tukea erityisesti opintojen alkuvaiheessa integroituakseen hyvään opintomenestykseen.
MAIKO-hankkeessa rakennettiin pilottialoille ensimmäisen vuoden tukimalli, joka toteutettiin tukipajatyyppisesti S2-opettajan tai substanssialojen asiantuntijoiden vetäminä. Tämäntyyppinen opintojen tuki osoittautui erittäin tärkeäksi erityisesti asiantuntijatasoisen suomen kielen kehittymisen kannalta. Tästä osoituksena kaikki erillisvalinnalla MAIKO-ryhmään valitut opiskelijat saivat suoritettua vaaditun määrän opintoja ja siirtyivät toisen vuoden tutkinto-opiskelijoiksi.