Työhyvinvoinnin toteutuminen Rovaniemen ravintola Nilissä
Lahtela, Mira; Tuisku, Niina (2011)
Lahtela, Mira
Tuisku, Niina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Rovaniemen Ravintola Nilin työntekijöiden työhyvinvoinnin tila. Tutkimuksen keskeisiksi kysymyksiksi nousivat: esimiesten ja työntekijöiden henkisen hyvinvoinnin tila ravintola Nilissä ja kuinka motivoituneita ravintola Nilin työntekijät ovat työssänsä. Ennen selvityksen aloittamista perehdyimme työhyvinvointia käsittelevään kirjallisuuteen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, henkistä hyvinvointia ja sen merkitystä työssä, stressiä ja sen hoitoa, sekä motivaatiota. Motivaatio osuus sisältää työmotivaation sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation.
Tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat ravintolan esimiehet ja muu henkilökunta. Joukossa oli niin vakituisia kuin osa-aikaisiakin työntekijöitä. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tallennettiin ja tallennettu aineisto litteroitiin, jonka jälkeen analysoimme aineiston.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät ovat motivoituneita työssänsä. Työntekijöiden motivoituneisuutta lisäsi työn mielekkyys ja haastavuus, palkkiot ja virkistyspäivät, esimiehen muistaminen/kehuminen ja asiakkaat. Esimiehen kehujen koettiin olevan paras motivaatiotekijä. Väsymystä podetaan pitkien työpäivien ja työputkien osalta fyysisenä väsymyksenä kehossa. Väsymys koettiin siis fyysisenä, mutta henkisen hyvinvoinnin tila on hyvä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia, henkistä hyvinvointia ja sen merkitystä työssä, stressiä ja sen hoitoa, sekä motivaatiota. Motivaatio osuus sisältää työmotivaation sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation.
Tutkimusmenetelmänä käytimme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen kohdejoukkona toimivat ravintolan esimiehet ja muu henkilökunta. Joukossa oli niin vakituisia kuin osa-aikaisiakin työntekijöitä. Haastateltavia oli yhteensä seitsemän. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tallennettiin ja tallennettu aineisto litteroitiin, jonka jälkeen analysoimme aineiston.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät ovat motivoituneita työssänsä. Työntekijöiden motivoituneisuutta lisäsi työn mielekkyys ja haastavuus, palkkiot ja virkistyspäivät, esimiehen muistaminen/kehuminen ja asiakkaat. Esimiehen kehujen koettiin olevan paras motivaatiotekijä. Väsymystä podetaan pitkien työpäivien ja työputkien osalta fyysisenä väsymyksenä kehossa. Väsymys koettiin siis fyysisenä, mutta henkisen hyvinvoinnin tila on hyvä.