Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet osaamisperustaisessa koulutuksessa
Perunka, Sirpa; Happo, Iiris (2020)
Perunka, Sirpa
Happo, Iiris
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025001
Tiivistelmä
Opiskelijan osallisuus oman opintopolkunsa suunnitteluun ja toteutukseen edistää osaamisperustaisen koulutuksen toteutumista. Osallisuutta tukee opiskelijan tarpeista lähtevä yksilöllinen ohjaus. Jotta opiskelijoiden osallisuus omien opintojen suunnitteluun ja toteutukseen mahdollistuu, tulee henkilökohtaista ohjausta olla tarjolla. Ohjauksen tavoite on tukea opiskelijaa saavuttamaan vaadittava osaaminen ja kehittymään autonomiseksi toimijaksi. Yhtä ainoaa, jokaiseen tilanteeseen sopivaa ratkaisumallia ei ole, vaan ohjauksessa toteutuvat erilaiset ohjausulottuvuudet: praktinen, humanistis-konstruktivistinen ja tutkiva-dialoginen ohjausulottuvuus. Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden haastattelujen perusteella ohjaustarpeet vaihtelevat yksilöllisesti muun muassa osaamisen ja opintojen vaiheen mukaan.