Klaus Haapaniemi & Co:n sosiaalisen median strategia
Kaján, Saaga (2020)
Kaján, Saaga
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426282
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Klaus Haapaniemi & Co:lle. Työssä oli tarkoituksena suunnitella yritykselle sosiaalisen median strategia vuodelle 2021. Toimeksiantaja oli pieni suomalainen tekstiili- ja vaatealan yritys, jonka tuotteet on tehty laadukkaiksi ja kestäviksi. Tekstiilituotteet ovat saaneet inspiraatiota luonnosta ja kansantaruista. Yrityksellä ei ollut entuudestaan sosiaalisen median strategiaa, joka olisi laadittu systemaattisesti suunnitellen ja myös kirjoitettu selväkielisesti. Sosiaalinen media on nykyään ihmisten arkipäivää, mikä on muuttanut ihmisten ja yrityksien kommunikointia. Digitalisaation myötä markkinoinnin pelikenttä on muuttunut lopullisesti ja muutos jatkuu yhä, mihin yritysten tulee sopeutua. Sosiaalisen median kanavat ovat nykyään tärkeä osa yrityksen strategiaa. Kanavat tarjoavat paljon mahdollisuuksia yrityksille, mutta tulokset eivät synny itsestään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tutkimustietoa sekä sosiaalisesta mediasta että sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessista. Teoriaosuus käsitteli kanavien tarjoamia mahdollisuuksia yritykselle. Teoreettisen viitekehyksen määrittelemiseen käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä, jotka sisälsivät informaatiota ja määritelmiä sosiaalisesta mediasta ja strategian rakentamisen eri vaiheista. Lähteiden lisäksi työssä hyödynnettiin strategian luomisessa toimeksiantajan haastattelua.
Opinnäytetyön toiminallinen osuuden tuotos oli työssä laadittu strategia. Se sisälsi konkreettisia kehitystoimenpiteitä, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään kanavien kehittämisessä. Toimenpiteet olivat ajankohtaisia, ja ne oli suhteutettu yrityksen kokoon ja resursseihin. Toimeksiantajalle luodut toimenpiteet tehtiin nykytila- ja kilpailija-analyysin perusteella. Toiminallisen osuuden sosiaalisen median strategia koostui neljästä osasta, jotka ovat tavoitteiden asettaminen, kanavien valitseminen, kohderyhmän määrittäminen ja sisältösuunnitelma eli konkreettiset kehitystoimenpiteet.
Työssä laaditulla sosiaalisen median strategialla on suora vaikutus yrityksen markkinoinnin onnistumiseen. Ilman tavoitteiden määrittelemistä, kohderyhmän tunnistamista tai kanavakohtaista sisältösuunnitelmaa viestintä sosiaalisessa mediassa ei ole tehokasta ja tavoitteellista. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia, mutta sen tuomat hyödyt eivät synny itsestään. Laadittu strategia auttaa toimeksiantajaa saavuttamaan yritykselle asetetut kasvutavoitteet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tutkimustietoa sekä sosiaalisesta mediasta että sosiaalisen median strategian suunnitteluprosessista. Teoriaosuus käsitteli kanavien tarjoamia mahdollisuuksia yritykselle. Teoreettisen viitekehyksen määrittelemiseen käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä, jotka sisälsivät informaatiota ja määritelmiä sosiaalisesta mediasta ja strategian rakentamisen eri vaiheista. Lähteiden lisäksi työssä hyödynnettiin strategian luomisessa toimeksiantajan haastattelua.
Opinnäytetyön toiminallinen osuuden tuotos oli työssä laadittu strategia. Se sisälsi konkreettisia kehitystoimenpiteitä, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään kanavien kehittämisessä. Toimenpiteet olivat ajankohtaisia, ja ne oli suhteutettu yrityksen kokoon ja resursseihin. Toimeksiantajalle luodut toimenpiteet tehtiin nykytila- ja kilpailija-analyysin perusteella. Toiminallisen osuuden sosiaalisen median strategia koostui neljästä osasta, jotka ovat tavoitteiden asettaminen, kanavien valitseminen, kohderyhmän määrittäminen ja sisältösuunnitelma eli konkreettiset kehitystoimenpiteet.
Työssä laaditulla sosiaalisen median strategialla on suora vaikutus yrityksen markkinoinnin onnistumiseen. Ilman tavoitteiden määrittelemistä, kohderyhmän tunnistamista tai kanavakohtaista sisältösuunnitelmaa viestintä sosiaalisessa mediassa ei ole tehokasta ja tavoitteellista. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille paljon mahdollisuuksia, mutta sen tuomat hyödyt eivät synny itsestään. Laadittu strategia auttaa toimeksiantajaa saavuttamaan yritykselle asetetut kasvutavoitteet.