Hanketyöllä ammattien sukupuolisegregaatiota purkamassa
Orajärvi, Kaisa (2020)
Orajärvi, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628538
Tiivistelmä
Suomalainen työelämä on sukupuolen mukaan segregoitunutta. Tekniikan ja liikenteen sekä ICT-alan koulutuksessa ja ammateissa olevat ovat suurin osa miehiä, kun samaan aikaan sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa ja ammateissa olevat ovat naisia. PISA-tutkimusten mukaan tytöt ovat poikia merkitsevästi parempia matematiikassa ja luonnontieteissä. Tämä ei kuitenkaan näy jatkokoulutukseen hakeutumisessa.
Tavalla ohjata ja opettaa on merkitystä. Ohjaajan ja opettajan tulee tiedostaa mahdolliset omat ennakkoasenteet tai stereotyyppiset ajatusmallit. Opetuksessa käytettävä materiaali on hyvä tarkistaa sekä kiinnittää huomiota tapaan puhua. Ohjauksessa tulee ottaa huomioon, että naisia ja miehiä kohdellaan yhteiskunnassamme eri tavalla ja sukupuoliin liitetään edelleen normeja, jotka vaikuttavat nuorten elämään sekä mahdollisesti myös ammatinvalintaan.
Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hanke tuo tekniikan aloja tutummaksi tytöille Teknologia TET -jaksojen, teknologiatyöpajojen ja yritysvierailujen kautta. Tytöille tuodaan tietoa eri tekniikan aloista, jotta tulevan ammatin valinta perustuisi tietoon ja kokemukseen eikä mielikuviin. Hankkeessa järjestetään myös koulutusta ja materiaalia opettajille ja ohjaajille.
Tavalla ohjata ja opettaa on merkitystä. Ohjaajan ja opettajan tulee tiedostaa mahdolliset omat ennakkoasenteet tai stereotyyppiset ajatusmallit. Opetuksessa käytettävä materiaali on hyvä tarkistaa sekä kiinnittää huomiota tapaan puhua. Ohjauksessa tulee ottaa huomioon, että naisia ja miehiä kohdellaan yhteiskunnassamme eri tavalla ja sukupuoliin liitetään edelleen normeja, jotka vaikuttavat nuorten elämään sekä mahdollisesti myös ammatinvalintaan.
Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -hanke tuo tekniikan aloja tutummaksi tytöille Teknologia TET -jaksojen, teknologiatyöpajojen ja yritysvierailujen kautta. Tytöille tuodaan tietoa eri tekniikan aloista, jotta tulevan ammatin valinta perustuisi tietoon ja kokemukseen eikä mielikuviin. Hankkeessa järjestetään myös koulutusta ja materiaalia opettajille ja ohjaajille.