Maahanmuuttajien kielitestit lisäävät korkeakoulutuksen saavutettavuutta
Silvan, Heidi; Kosonen, Katri (2020)
Silvan, Heidi
Kosonen, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829473
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena on vahvistaa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrää korkeakouluasteella. Tällä hetkellä korkeakoulutuksen suorittaneiden maahanmuuttajien osuus on Suomessa Pohjoismaiden alhaisin.
Korkeakouluvisio 2030:n mukaan korkeakoulutuksen tulee olla joustavasti kaikkien saatavilla. Keskeisenä haasteena maahanmuuttajien korkeakoulutuksen saavutettavuuteen on ollut kielitaidon puute. Kielitaitovaatimus on karsinut hakijoista ne, joilla olisi kykyä suoriutua opinnoistaan pienillä kieleen liittyvillä tukitoimilla.
Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) on kehitetty avoimen ammattikorkeakoulun hakuvaiheen kielitesti ESR-rahoitteisessa MAIKO (Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun) -hankkeessa. Kielitesti pyrkii varmistamaan opiskelemaan pyrkivien kielitaidon riittävyyttä. Kielitestiä on kehitetty ja muokattu kolmen eri hakukierroksen aikana vastaamaan korkeakouluopinnoissa vaadittavaa kielitaitotasoa.
Maahanmuuttajien erillisvalinnan arvioinnin tärkeimpänä apuna käytetään Yleisten kielitutkintojen (YKI) kielitasokuvauksia, jotka vastaavat Euroopan Neuvoston kehittämää viitekehystä. Kansalaisuuslaki edellyttää vähintään YKI3-tasoa Suomen kansalaisuutta hakevalta, ja siihen hakijoiden tasoa verrataan myös Oamkin erillisvalintojen hakuvaiheessa.
Tällä hetkellä Oamkissa järjestetään kahdentasoisia kielitestejä. Alhaisempi tasovaatimus on valmentaviin opintoihin ja korkeampi avoimen kautta suoritettaviin opintoihin. Oamkin kielitesti on kaksivaiheinen ja alkaa kirjallisen kokeen osuudella. Siitä parhaiten selvinneet kutsutaan suulliseen pääsykoehaastatteluun.
Korkeakouluvisio 2030:n mukaan korkeakoulutuksen tulee olla joustavasti kaikkien saatavilla. Keskeisenä haasteena maahanmuuttajien korkeakoulutuksen saavutettavuuteen on ollut kielitaidon puute. Kielitaitovaatimus on karsinut hakijoista ne, joilla olisi kykyä suoriutua opinnoistaan pienillä kieleen liittyvillä tukitoimilla.
Oulun ammattikorkeakoulussa (Oamk) on kehitetty avoimen ammattikorkeakoulun hakuvaiheen kielitesti ESR-rahoitteisessa MAIKO (Maahanmuuttajien integrointimalli korkeakouluun) -hankkeessa. Kielitesti pyrkii varmistamaan opiskelemaan pyrkivien kielitaidon riittävyyttä. Kielitestiä on kehitetty ja muokattu kolmen eri hakukierroksen aikana vastaamaan korkeakouluopinnoissa vaadittavaa kielitaitotasoa.
Maahanmuuttajien erillisvalinnan arvioinnin tärkeimpänä apuna käytetään Yleisten kielitutkintojen (YKI) kielitasokuvauksia, jotka vastaavat Euroopan Neuvoston kehittämää viitekehystä. Kansalaisuuslaki edellyttää vähintään YKI3-tasoa Suomen kansalaisuutta hakevalta, ja siihen hakijoiden tasoa verrataan myös Oamkin erillisvalintojen hakuvaiheessa.
Tällä hetkellä Oamkissa järjestetään kahdentasoisia kielitestejä. Alhaisempi tasovaatimus on valmentaviin opintoihin ja korkeampi avoimen kautta suoritettaviin opintoihin. Oamkin kielitesti on kaksivaiheinen ja alkaa kirjallisen kokeen osuudella. Siitä parhaiten selvinneet kutsutaan suulliseen pääsykoehaastatteluun.