Etäkunnonvalvonnan hyödyntäminen kiskokaluston kunnossapidossa
Sjöholm, Ville (2021)
Sjöholm, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää etäkunnonvalvonnan hyödyntämisen nykytilannetta ja mahdollisia tulevaisuuden investointeja raideliikenteessä. Työssä käsiteltiin myös perinteisiä kunnossapitolajeja ja mitä ehkäisevästä kunnossapidosta siirtyminen kuntoon perustuvaan kunnossapitoon ja ennakoivaan kunnossapitoon vaatii.
Lähivuosien aikana 1980-luvulla hankitut korkealattiaiset raitiovaunut ja 1990-luvun alkupuolella hankitut ensimmäisen sukupolven matalalattiaraitiovaunut ovat tulossa elinkaarensa päähän. Joissain tapauksissa kalusto on vielä niin hyvässä kunnossa, että kalustoon on mahdollista tehdä täyskorjaus, jossa vaunuun päivitetään samalla uutta teknologiaa. Mutta se voi tarkoittaa myös uuden kaluston hankintaa. Molemmissa tapauksissa, sekä täyskorjauksessa, että uuden kaluston hankinnassa kunnossapitokustannukset ja etäkunnonvalvonta ovat merkittävässä osassa päätöksentekoa.
Kunnossapito muodostaa noin puolet kiskokaluston elinkaaren aikaisista kokonaiskustannuksista. Tällä hetkellä alalla tehdään pääasiassa ennakoivaa huoltoa aika- tai kilometripohjaisesti, mutta huoltoja optimoimalla ja kunnossapitoa kehittämällä sekä kaluston käytettävyyttä että luotettavuutta parantamalla, on mahdollista saada merkittäviä säästöjä kaluston elinkaaren aikana.
Kysely etäkunnonvalvonnan hyödyntämisestä kunnossapidossa toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja se koostui kymmenestä kysymyksestä. Kyselyyn oli mahdollista vastata neljän viikon ajan loka-marraskuussa 2020. Tutkimukseen valittiin kolme eri markkina-aluetta, Pohjoismaat, Saksa ja UK. Kaiken kaikkiaan vastauksia kertyi 19 kappaletta.
Tutkimuksesta ilmenee, että digitalisaatiota ei voida myydä lopputuotteena. Kunnonvalvonnan toteutus tulee aina räätälöidä vastaamaan kunkin käyttäjän kalustoa ja kunnossapitoprosesseja. Toteutus on rakennettava käyttäjäkohtaisesti ja sen on oltava muokattavissa tarpeiden, rajoitusten ja rahoituksen mukaan.
Lähivuosien aikana 1980-luvulla hankitut korkealattiaiset raitiovaunut ja 1990-luvun alkupuolella hankitut ensimmäisen sukupolven matalalattiaraitiovaunut ovat tulossa elinkaarensa päähän. Joissain tapauksissa kalusto on vielä niin hyvässä kunnossa, että kalustoon on mahdollista tehdä täyskorjaus, jossa vaunuun päivitetään samalla uutta teknologiaa. Mutta se voi tarkoittaa myös uuden kaluston hankintaa. Molemmissa tapauksissa, sekä täyskorjauksessa, että uuden kaluston hankinnassa kunnossapitokustannukset ja etäkunnonvalvonta ovat merkittävässä osassa päätöksentekoa.
Kunnossapito muodostaa noin puolet kiskokaluston elinkaaren aikaisista kokonaiskustannuksista. Tällä hetkellä alalla tehdään pääasiassa ennakoivaa huoltoa aika- tai kilometripohjaisesti, mutta huoltoja optimoimalla ja kunnossapitoa kehittämällä sekä kaluston käytettävyyttä että luotettavuutta parantamalla, on mahdollista saada merkittäviä säästöjä kaluston elinkaaren aikana.
Kysely etäkunnonvalvonnan hyödyntämisestä kunnossapidossa toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin online-kyselynä ja se koostui kymmenestä kysymyksestä. Kyselyyn oli mahdollista vastata neljän viikon ajan loka-marraskuussa 2020. Tutkimukseen valittiin kolme eri markkina-aluetta, Pohjoismaat, Saksa ja UK. Kaiken kaikkiaan vastauksia kertyi 19 kappaletta.
Tutkimuksesta ilmenee, että digitalisaatiota ei voida myydä lopputuotteena. Kunnonvalvonnan toteutus tulee aina räätälöidä vastaamaan kunkin käyttäjän kalustoa ja kunnossapitoprosesseja. Toteutus on rakennettava käyttäjäkohtaisesti ja sen on oltava muokattavissa tarpeiden, rajoitusten ja rahoituksen mukaan.