Videointi osallistavan kehittämisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen välineenä
Poikkimäki, Sanna; Säkkinen, Eveliina (2011)
Poikkimäki, Sanna
Säkkinen, Eveliina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172294
Tiivistelmä
InnoMajakka-hanke järjesti 16.3.2011 seminaarin ja työpajan ”Veijareita ja pyhimyksiä – kannattaako kestävä kehitys?” Seminaarin tarkoituksena oli jalkauttaa Oulun seudun ammattikorkeakoulun strategiaa (http://www.oamk.fi/esittely/strategia/) ja herätellä henkilöstöä hahmottamaan kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia työssään. Lisäksi pyrittiin InnoMajakka-hankkeen tavoitteiden mukaisesti kehittämään ja kokeilemaan uusia opetuskäytänteitä. InnoMajakka-hanke edistää tki-työn ja opetuksen integrointia, ja artikkelissa kerrotaan opetuskokeilusta, jossa kartoitetaan videomateriaalin mahdollisuuksia osallistavan kehittämisen ja strategian jalkauttamisen välineenä. Kokeilu antaa viitteitä siitä, että video toimii mainiosti myös organisaatioiden kehittämisen välineenä ja opetusmateriaalina, mutta suunnittelussa ja toteutuksessa on tarkoin huomioitava käyttökonteksti. Osallistamalla organisaation henkilökuntaa videon toteutukseen, saadaan aikaan materiaalia, joka peilaa aidosti organisaation tilaa ja henkilöstön ajatuksia. Jakamalla InnoMajakan kokemuksia toivotaankin, että videomateriaalia hyödynnetään yhä laajemmin opetuksessa ja kehittämisessä.