Opiskelijaravintola BarLaurean asiakkaiden suhtautuminen luomutuotteisiin
Vertanen-Tilli, Hanna (2012)
Vertanen-Tilli, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203203610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ravintola BarLaurean asiakkaiden suhtautumista luomuruokaan ja sen käyttöön ravintolan lounas- ja kahvilatarjonnassa. BarLaurea on Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikössä sijaitseva SID Labs-kehittämisympäristö. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin lounasbuffetin ja kahvila Café Beatin luomutuotteiden käyttöön. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli, onko luomutuotteiden käyttö opiskelijaravintolan lounaissa sekä kahvilan tuotteissa BarLaurean asiakkaille tärkeää. Työssä selvitettiin myös asiakkaiden yleistä suhtautumista luomutuotteisiin ja sitä, ovatko asiakkaat tietoisia BarLaureassa tarjolla olevista luomutuotteista.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet opinnäytetyössä olivat kuluttajat, arvot ja asenteet sekä luomu. Kuluttajat-osiossa selvennettiin asiakkaiden tuotevalintojen perusteita. Arvot- ja asenteet-termejä avattiin muun muassa kuluttajan arvonmuodostuksen pohjalta. Luomusta kerrottiin perustiedot ja paneuduttiin muihin luomutuotteiden arvostusta koskeviin tutkimuksiin ja luomuruoan käyttöön joukkoruokailussa.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin toteuttamalla lomaketutkimus BarLaurean lounasravintolan sekä Café Beatin asiakkaille. Lomakkeena käytettiin lauseentäydennyslomaketta, jonka lauseenalkuja vastaajat jatkoivat mielensä mukaan. Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta BarLaurean asiakkaiden olevan kiinnostuneita luomu-tuotteista, vaikka luonnonmukainen tuotanto ei olekaan keskeisin kriteeri tuotevalinnoissa. Tästä huolimatta niiden saatavuutta pidetään positiivisena asiana. Luomutuotteiden korkea hinta on yleisin syy, miksi luomutuotteiden käyttö on vähäistä. Lauseentäydennyslomakkeen useissa vastauksissa tuli ilmi, etteivät BarLaurean asiakkaat ole tietoisia lounasravintolassa ja kahvilassa tarjolla olevista luomutuotteista.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettiin kehitysehdotuksia, jotka auttavat BarLaureaa lisäämään asiakkaidensa kiinnostusta luomutuotteita kohtaan sekä tuomaan asiakkaille selkeämmin esille luomutuotteiden käyttöä lounasravintolassa ja kahvilassa. Tässä opinnäytetyössä esitettyjen kehitysehdotusten käytännön toteutus sopii tutkimuksen jatkotyöksi. BarLaurealle voisi myös laatia suunnitelman luomutuotteiden markkinoinnista.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimmät käsitteet opinnäytetyössä olivat kuluttajat, arvot ja asenteet sekä luomu. Kuluttajat-osiossa selvennettiin asiakkaiden tuotevalintojen perusteita. Arvot- ja asenteet-termejä avattiin muun muassa kuluttajan arvonmuodostuksen pohjalta. Luomusta kerrottiin perustiedot ja paneuduttiin muihin luomutuotteiden arvostusta koskeviin tutkimuksiin ja luomuruoan käyttöön joukkoruokailussa.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin toteuttamalla lomaketutkimus BarLaurean lounasravintolan sekä Café Beatin asiakkaille. Lomakkeena käytettiin lauseentäydennyslomaketta, jonka lauseenalkuja vastaajat jatkoivat mielensä mukaan. Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta BarLaurean asiakkaiden olevan kiinnostuneita luomu-tuotteista, vaikka luonnonmukainen tuotanto ei olekaan keskeisin kriteeri tuotevalinnoissa. Tästä huolimatta niiden saatavuutta pidetään positiivisena asiana. Luomutuotteiden korkea hinta on yleisin syy, miksi luomutuotteiden käyttö on vähäistä. Lauseentäydennyslomakkeen useissa vastauksissa tuli ilmi, etteivät BarLaurean asiakkaat ole tietoisia lounasravintolassa ja kahvilassa tarjolla olevista luomutuotteista.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettiin kehitysehdotuksia, jotka auttavat BarLaureaa lisäämään asiakkaidensa kiinnostusta luomutuotteita kohtaan sekä tuomaan asiakkaille selkeämmin esille luomutuotteiden käyttöä lounasravintolassa ja kahvilassa. Tässä opinnäytetyössä esitettyjen kehitysehdotusten käytännön toteutus sopii tutkimuksen jatkotyöksi. BarLaurealle voisi myös laatia suunnitelman luomutuotteiden markkinoinnista.