Motivaatiota metsästämässä : motivaattoreita verkko-oppimiseen työelämässä
Ponkala, Marjaana (2012)
Ponkala, Marjaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda motivointikeinojen työkalupakki itsenäisesti verkko-oppimisympäristössä opiskeleville ja työhönsä perehtyville ihmisille. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli suomalainen puutarha-alan yritys Kekkilä. Tutkimuskysymyksenä oli motivointikeinojen löytäminen työyhteisön verkko-oppimisympäristössä opiskeleville ja sitä kautta organisaatioon ja työhön ja perehtyville ihmisille. Opinnäytetyön tutkimuskysymystä käsiteltiin ja vietiin eteenpäin konseptisuunnittelun oppitunneilla. Yhteistyökumppanin yhteyshenkilöiden teemahaastattelun pohjalta laadittiin ja toteutettiin sen henkilöstölle kartoittava kysely. Kyselyn tavoitteena oli selvittää käyttäjien tarpeita ja toiveita verkko-oppimisympäristöön liittyen. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä verkko-oppimisen pedagogiikkaa, työssäoppimista, motivaatiota sekä sosiaalista mediaa käsittelevää kirjallisuutta.
Yhteistyökumppanin henkilöstölle tehty kysely vahvisti ennakko-oletuksia, jonka mukaan asiantuntijaorganisaatiossa tieto on tärkeä, motivoiva osa työtä. Vahva sisältö onkin ollut yhteistyökumppanilla koko projektin keskiössä. Koska verkko-oppimisympäristöt sisältävät sosiaalisen median keinoja, myös niiden tuntemusta selvitettiin. Vastaajat arvioivat tietoteknisen osaamisen hyväksi, joka helpottaa verkko-oppimisympäristön käyttöä.
Motivoinnin keinoista on kiinnitettävä huomiota sekä yksilöstä lähteviin että organisaatiotasoisiin seikkoihin. Verkko-oppimisympäristön puolelta tärkeimpiä asioita ovat käyttämisen helppous ja kattava sisältö. Yhteistyökumppanille ideoitiin malli, jossa taustalla oli käänteinen malli median toimintalogiikasta. Tämän mallin verkko-oppimisympäristön sovellukseen yhdistettiin myös yrityksen selkeä palkitsemisjärjestelmä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn avulla kehitettiin malli, jota Kekkilä voi hyödyntää omassa hankkeessaan. Siinä voidaan hyödyntää erilaisia motivaatiotekijöitä, joista palkitseminen lienee kiinnostavin. Tämä käyttäjiä aktivoiva ja palkitseva sekä organisaatiota kehittävä malli on helposti konseptoitavissa ja myös muualla hyödynnettävissä. Tuloksia voidaan käyttää organisaatioissa, joissa ihmisten oppimiseen ja organisaation kehittämiseen käytettävään verkko-oppimisympäristöön liittyy palkitsemista.
Yhteistyökumppanin henkilöstölle tehty kysely vahvisti ennakko-oletuksia, jonka mukaan asiantuntijaorganisaatiossa tieto on tärkeä, motivoiva osa työtä. Vahva sisältö onkin ollut yhteistyökumppanilla koko projektin keskiössä. Koska verkko-oppimisympäristöt sisältävät sosiaalisen median keinoja, myös niiden tuntemusta selvitettiin. Vastaajat arvioivat tietoteknisen osaamisen hyväksi, joka helpottaa verkko-oppimisympäristön käyttöä.
Motivoinnin keinoista on kiinnitettävä huomiota sekä yksilöstä lähteviin että organisaatiotasoisiin seikkoihin. Verkko-oppimisympäristön puolelta tärkeimpiä asioita ovat käyttämisen helppous ja kattava sisältö. Yhteistyökumppanille ideoitiin malli, jossa taustalla oli käänteinen malli median toimintalogiikasta. Tämän mallin verkko-oppimisympäristön sovellukseen yhdistettiin myös yrityksen selkeä palkitsemisjärjestelmä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn avulla kehitettiin malli, jota Kekkilä voi hyödyntää omassa hankkeessaan. Siinä voidaan hyödyntää erilaisia motivaatiotekijöitä, joista palkitseminen lienee kiinnostavin. Tämä käyttäjiä aktivoiva ja palkitseva sekä organisaatiota kehittävä malli on helposti konseptoitavissa ja myös muualla hyödynnettävissä. Tuloksia voidaan käyttää organisaatioissa, joissa ihmisten oppimiseen ja organisaation kehittämiseen käytettävään verkko-oppimisympäristöön liittyy palkitsemista.