dc.contributor.author | Ponkala, Marjaana | |
dc.date.accessioned | 2012-05-21T06:23:02Z | |
dc.date.available | 2012-05-21T06:23:02Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201205208926 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/43995 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoite oli luoda motivointikeinojen työkalupakki itsenäisesti verkko-oppimisympäristössä opiskeleville ja työhönsä perehtyville ihmisille. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli suomalainen puutarha-alan yritys Kekkilä. Tutkimuskysymyksenä oli motivointikeinojen löytäminen työyhteisön verkko-oppimisympäristössä opiskeleville ja sitä kautta organisaatioon ja työhön ja perehtyville ihmisille. Opinnäytetyön tutkimuskysymystä käsiteltiin ja vietiin eteenpäin konseptisuunnittelun oppitunneilla. Yhteistyökumppanin yhteyshenkilöiden teemahaastattelun pohjalta laadittiin ja toteutettiin sen henkilöstölle kartoittava kysely. Kyselyn tavoitteena oli selvittää käyttäjien tarpeita ja toiveita verkko-oppimisympäristöön liittyen. Opinnäytetyössä käytettiin lähteinä verkko-oppimisen pedagogiikkaa, työssäoppimista, motivaatiota sekä sosiaalista mediaa käsittelevää kirjallisuutta.
Yhteistyökumppanin henkilöstölle tehty kysely vahvisti ennakko-oletuksia, jonka mukaan asiantuntijaorganisaatiossa tieto on tärkeä, motivoiva osa työtä. Vahva sisältö onkin ollut yhteistyökumppanilla koko projektin keskiössä. Koska verkko-oppimisympäristöt sisältävät sosiaalisen median keinoja, myös niiden tuntemusta selvitettiin. Vastaajat arvioivat tietoteknisen osaamisen hyväksi, joka helpottaa verkko-oppimisympäristön käyttöä.
Motivoinnin keinoista on kiinnitettävä huomiota sekä yksilöstä lähteviin että organisaatiotasoisiin seikkoihin. Verkko-oppimisympäristön puolelta tärkeimpiä asioita ovat käyttämisen helppous ja kattava sisältö. Yhteistyökumppanille ideoitiin malli, jossa taustalla oli käänteinen malli median toimintalogiikasta. Tämän mallin verkko-oppimisympäristön sovellukseen yhdistettiin myös yrityksen selkeä palkitsemisjärjestelmä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työn avulla kehitettiin malli, jota Kekkilä voi hyödyntää omassa hankkeessaan. Siinä voidaan hyödyntää erilaisia motivaatiotekijöitä, joista palkitseminen lienee kiinnostavin. Tämä käyttäjiä aktivoiva ja palkitseva sekä organisaatiota kehittävä malli on helposti konseptoitavissa ja myös muualla hyödynnettävissä. Tuloksia voidaan käyttää organisaatioissa, joissa ihmisten oppimiseen ja organisaation kehittämiseen käytettävään verkko-oppimisympäristöön liittyy palkitsemista. | fi |
dc.description.abstract | The objective of the present thesis was to create the e-learning toolkit of motivation for working people to study and become acquainted with work. The partner was the Finnish horticultural company called Kekkilä. The research question was to find motivational factors for people both studying and becoming familiar with their own work and organization via e-learning environment of the work community. The research question was addressed and moved forward with the lectures of conceptual design. On the basis of the thematic interview conducted with the contact persons an inquiry was made and carried out for the partner’s personnel. The objective of the inquiry was to determine users' needs and wishes concerning the context of the e-learning environment. This thesis can be used as a source literature concerning e-learning pedagogy, work-based learning, motivation and social media.
The survey made for the staff confirmed the pre-assumptions that the organization of specialists considers information as an important, motivating part of the job. The strong content has been focused on in the project. Since e-learning environments include social media tools, the knowledge of these were clarified. Respondents rated their knowledge of information technology as quite good, which facilitates the use of e-learning environment.
It is important to pay attention to both individual and organization-level factors of the means of motivation. As for the e-learning environment, the most important things include ease of use and the comprehensive content. The model that uses an inverse model of the business logic for the media was on the background of the model created for the partner. This model of e-learning application combined with the clear reward system of the company.
As a conclusion, it can be said that the model developed can be used in Kekkilä´s e-learning environment. Several ways to motivate can be utilized within this model. The most interesting way to motivate is probably the rewarding of the user. The developed model is easy to put into concept to be more widely utilized. The results can be used in the organizations, where the e-learning environment for people's learning and development of the organization is associated with a reward. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Motivaatiota metsästämässä : motivaattoreita verkko-oppimiseen työelämässä | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/199 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Verkko-oppiminen | |
dc.subject.keyword | verkko-oppimisympäristö | |
dc.subject.keyword | työssäoppiminen | |
dc.subject.keyword | motivaatio | |
dc.subject.keyword | palkitseminen | |
dc.subject.keyword | sosiaalinen media | |
dc.subject.specialization | Mediatuottaminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media| | |
dc.subject.discipline | Mediatuottaminen, Ylempi AMK | |