Sosiaalisen median hyödyntäminen verkkokauppatoiminnassa
Ventelä, Aino-Maija (2012)
Ventelä, Aino-Maija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110928
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käytön ja verkkokauppatoiminnan lisääntyessä niin kuluttajien kuin yritysten
keskuudessa, on olennaisen tärkeää tutkia sen tuomaa ilmiötä ja vaikutusta yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sosiaalisen median välineillä voidaan tukea
verkkokaupan toimintaa ja selvittää, miten yritykset käyttävät tällä hetkellä sosiaalista mediaa
verkkokauppansa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulun verkkokauppatehdastutkimusryhmä.
Työ toteutettiin toimeksiantajan tarpeesta kartoittaa tietoa sosiaalisen median ja
verkkokaupan yhdistämisestä.
Työ lähdettiin rakentamaan teoriaan ja laadulliseen tutkimukseen pohjautuen. Tietoperustassa
painotetaan sosiaalista mediaa, markkinointiviestintää ja verkkokauppaa. Työssä esitellään
sosiaalista mediaa, kerrotaan sen kehityksestä Suomessa ja siitä, miten sosiaalinen media
muuttaa markkinointia. Työn markkinointiviestintäosuus esittelee erilaisia
mielkuvanrakentamisen, tietoisuuden ja myynnin lisäämisen keinoja, jotka tulisi ottaa huomioon
yritystoiminnassa käytettäessä sosiaalista mediaa. Verkkokaupan teoriaosuus kuvaa
verkkokaupan kasvua, kehitystä ja markkinointikeinoja lyhyesti. Varsinainen tutkimus toteutettiin
teemahaastatteluilla. Lisäksi tutkimuksessa on käytetty havainnointia pienimuotoisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksillä on vielä paljon kehittämisenvaraa tehokkaaseen
sosiaalisen median käyttöön, vaikka osa yrityksistä on hyvinkin aktiivisia sosiaalisen median
käytössä. Yritykset näyttävät tutkimustulosten mukaan olevan vielä vaiheessa, jossa vasta
opetellaan sosiaalisen median käyttöä. Kehittämisenvaraa on erityisesti sosiaalisen median
systemaattisessa ja organisoidussa käytössä sekä tulosten mittaamisessa.
Opinnäytetyö ei tarjoa valmista toimintamallia- tai suunnitelmaa yrityksen sosiaalisen median
käyttöön verkkokaupan tukemisessa, vaan antaa hyviä suuntaviivoja ja ajatuksia sekä
potentiaalisen opinnäytetyöaiheen yrityskohtaisesta toimintamallista jatkoa ajatellen.
keskuudessa, on olennaisen tärkeää tutkia sen tuomaa ilmiötä ja vaikutusta yrityksen toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sosiaalisen median välineillä voidaan tukea
verkkokaupan toimintaa ja selvittää, miten yritykset käyttävät tällä hetkellä sosiaalista mediaa
verkkokauppansa markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun seudun ammattikorkeakoulun verkkokauppatehdastutkimusryhmä.
Työ toteutettiin toimeksiantajan tarpeesta kartoittaa tietoa sosiaalisen median ja
verkkokaupan yhdistämisestä.
Työ lähdettiin rakentamaan teoriaan ja laadulliseen tutkimukseen pohjautuen. Tietoperustassa
painotetaan sosiaalista mediaa, markkinointiviestintää ja verkkokauppaa. Työssä esitellään
sosiaalista mediaa, kerrotaan sen kehityksestä Suomessa ja siitä, miten sosiaalinen media
muuttaa markkinointia. Työn markkinointiviestintäosuus esittelee erilaisia
mielkuvanrakentamisen, tietoisuuden ja myynnin lisäämisen keinoja, jotka tulisi ottaa huomioon
yritystoiminnassa käytettäessä sosiaalista mediaa. Verkkokaupan teoriaosuus kuvaa
verkkokaupan kasvua, kehitystä ja markkinointikeinoja lyhyesti. Varsinainen tutkimus toteutettiin
teemahaastatteluilla. Lisäksi tutkimuksessa on käytetty havainnointia pienimuotoisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksillä on vielä paljon kehittämisenvaraa tehokkaaseen
sosiaalisen median käyttöön, vaikka osa yrityksistä on hyvinkin aktiivisia sosiaalisen median
käytössä. Yritykset näyttävät tutkimustulosten mukaan olevan vielä vaiheessa, jossa vasta
opetellaan sosiaalisen median käyttöä. Kehittämisenvaraa on erityisesti sosiaalisen median
systemaattisessa ja organisoidussa käytössä sekä tulosten mittaamisessa.
Opinnäytetyö ei tarjoa valmista toimintamallia- tai suunnitelmaa yrityksen sosiaalisen median
käyttöön verkkokaupan tukemisessa, vaan antaa hyviä suuntaviivoja ja ajatuksia sekä
potentiaalisen opinnäytetyöaiheen yrityskohtaisesta toimintamallista jatkoa ajatellen.