Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaslähtöinen kuntoutuminen sairaalassa

Kyngäs, Päivi (2021)

 
Avaa tiedosto
YAMK opinnäytetyö (859.2Kt)
Lataukset: 


Kyngäs, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103072968
Tiivistelmä
Ikääntyessä terveydenhuollon palvelujen käyttö lisääntyy. Myös sairaalahoitojaksoja saattaa olla useampia. Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena kartoittaa, miten asiakaslähtöisyys toteutuu ja millä hoitotyön toiminnoilla sairaalan vuodeosastolla olevan potilaan osallisuutta kuntoutumiseen voidaan lisätä. Tavoitteena on kehittää sairaalan vuodeosastolla tapahtuvaa kuntoutusta asiakaslähtöisemmäksi ja iäkkään henkilön yksilöllisiä tarpeita huomioivaksi ja löytää niitä hoitotyön toimintoja, jotka tukevat ja motivoivat kuntoutumiseen osallistumista.

Tutkimuksellisen kehittämistyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui seitsemän hoitotyön työntekijää Helsingin sairaalan neljältä eri vuodeosastolta. Haastatteluun osallistuneilla osastoilla hoidetaan akuuttigeriatrian ja ortogeriatrian potilaita. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.

Tulosten mukaan asiakaslähtöistä kuntoutumista edisti potilaan motivaatio kuntoutua. Hoitotyön toiminnoista ohjaus, opastaminen, kannustaminen ja tukeminen edistivät potilaan kuntoutumista. Kuntoutumista estävinä tekijöinä koettiin henkilöstön vähäinen määrää, potilaan kuntoutuminen vie aikaa. Myös sairaalan laitosmaisen toimintakulttuuri koettiin estävänä tekijä. Potilaan muistisairauden koettiin enemmänkin hidastavan kuin estävän kuntoutumista.

Asiakaslähtöisessä kuntoutumisessa asiakkaan oma motivaatio on merkittävin kuntoutumista edistävä tekijä. Hoitotyön ammattilaisen tuella voidaan lisätä potilaan osallisuutta kuntoutumiseen. Myös muistisairaiden potilaiden kuntoutumista voidaan edistää hoitotyön toiminnoilla, vaikka heikentynyt toimintakyky vähentää osallisuutta kuntoutumiseen. Terveydenhuollossa tarvitaan lisää koulutusta ja asiakkailta saadun palautteen hyödyntämistä asiakaslähtöisyyden kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste