Näytä suppeat kuvailutiedot

Asiakaslähtöinen kuntoutuminen sairaalassa

Kyngäs, Päivi (2021)

dc.contributor.authorKyngäs, Päivi
dc.date.accessioned2021-03-08T10:10:56Z
dc.date.available2021-03-08T10:10:56Z
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/464073
dc.description.abstractIkääntyessä terveydenhuollon palvelujen käyttö lisääntyy. Myös sairaalahoitojaksoja saattaa olla useampia. Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena kartoittaa, miten asiakaslähtöisyys toteutuu ja millä hoitotyön toiminnoilla sairaalan vuodeosastolla olevan potilaan osallisuutta kuntoutumiseen voidaan lisätä. Tavoitteena on kehittää sairaalan vuodeosastolla tapahtuvaa kuntoutusta asiakaslähtöisemmäksi ja iäkkään henkilön yksilöllisiä tarpeita huomioivaksi ja löytää niitä hoitotyön toimintoja, jotka tukevat ja motivoivat kuntoutumiseen osallistumista. Tutkimuksellisen kehittämistyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui seitsemän hoitotyön työntekijää Helsingin sairaalan neljältä eri vuodeosastolta. Haastatteluun osallistuneilla osastoilla hoidetaan akuuttigeriatrian ja ortogeriatrian potilaita. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan asiakaslähtöistä kuntoutumista edisti potilaan motivaatio kuntoutua. Hoitotyön toiminnoista ohjaus, opastaminen, kannustaminen ja tukeminen edistivät potilaan kuntoutumista. Kuntoutumista estävinä tekijöinä koettiin henkilöstön vähäinen määrää, potilaan kuntoutuminen vie aikaa. Myös sairaalan laitosmaisen toimintakulttuuri koettiin estävänä tekijä. Potilaan muistisairauden koettiin enemmänkin hidastavan kuin estävän kuntoutumista. Asiakaslähtöisessä kuntoutumisessa asiakkaan oma motivaatio on merkittävin kuntoutumista edistävä tekijä. Hoitotyön ammattilaisen tuella voidaan lisätä potilaan osallisuutta kuntoutumiseen. Myös muistisairaiden potilaiden kuntoutumista voidaan edistää hoitotyön toiminnoilla, vaikka heikentynyt toimintakyky vähentää osallisuutta kuntoutumiseen. Terveydenhuollossa tarvitaan lisää koulutusta ja asiakkailta saadun palautteen hyödyntämistä asiakaslähtöisyyden kehittämisessä.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleAsiakaslähtöinen kuntoutuminen sairaalassa-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-202103072968-
dc.subject.degreeprogramfi=Vanhustyö|sv=Äldrevård|en=Elderly Care|-
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys-
dc.subject.ysokuntoutus-
dc.subject.ysoikääntyminen-
dc.subject.disciplineVanhustyön tutkinto-ohjelma-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p3320|http://www.yso.fi/onto/yso/p10684|http://www.yso.fi/onto/yso/p7413|http://www.yso.fi/onto/yso/p8357|http://www.yso.fi/onto/yso/p7613|http://www.yso.fi/onto/yso/p2433|http://www.yso.fi/onto/yso/p339|http://www.yso.fi/onto/yso/p12292|http://www.yso.fi/onto/yso/p8452|http://www.yso.fi/onto/yso/p3209fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot