Ammattikorkeakoulun opettaja yhdistää tutkimustiedon ja käytännön
Hopeavuori, Tuula (2012)
Hopeavuori, Tuula
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413834
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulun opettajilta kysyttiin tiedeviestinnän pro gradu -tutkielmassa keväällä 2011, mistä he hankkivat tuoretta tutkimustietoa, missä muodossa he mieluiten ottaisivat tutkimustietoa käyttöön ja mikä estää tutkimustiedon hankintaa. Artikkelissa esitellään tutkielman keskeisiä tuloksia ja ideoidaan toimia, joilla tutkimustiedon välittymistä opetukseen edistettäisiin. Perinteiset tiedemaailman tuottamat tekstit osoittautuivat edelleen toimiviksi, mutta uudenlaisellekin tiedeviestinnälle olisi tilausta. Opettajan suurin este tuoreen tutkimustiedon hankinnalle on ajan puute. Amk-kirjastot voivat auttaa informaatioalan osaajina perinteisten ja uudempien tietolähteiden kokoamisessa ja niiden käytön opastuksessa. Opettajien yhteistyöllä ja koulutuksella alan ammattilaisille keskeiset tutkimustiedon lähteet voidaan koota opetuksen ja opiskelijoiden käyttöön. Opetus- ja tutkimusmaailman yhteistyöllä voidaan kartoittaa toimivia tapoja välittää tutkimustietoa opettajille ja alan tulevien ammattilaisten koulutukseen. Tiedeviestinnän ammattilaiset puolestaan voivat kehittää uusia, tarkkarajaista kohderyhmää palvelevia tapoja kertoa tutkimuksista.