Säveltäminen osana musiikin hahmotusaineiden oppimista : Tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio: Tomusäppi
Hovilainen, Jussi (2021)
Hovilainen, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105057042
Tiivistelmä
Olemme kehittäneet Metropoliassa ohjelmointia opiskelevan Otto Kupiaisen kanssa verkkosivun, jonka avulla tehdään lyhyitä tonaalisia sävelmiä. Verkkosivun, joka löytyy osoitteesta www.tomusäppi.fi, tavoitteena on harjoitella musiikin perusteiden sisältöä käytännönläheisesti. Lyhenne tulee sanoista tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio.
Applikaation tavoitteena ei ole korvata musiikin perusopetuksen oppimateriaalia, vaan helpottaa tonaalisen musiikin luomista auttaen teoriatunnilla opitun tietotaidon sisäistämisessä ja käytännön soveltamisessa. Tomusäppiä voi käyttää esimerkiksi teoria-, yhtye- ja instrumenttitunneilla. Opinnäytetyön raportissa esittelen tomusäpin luomisprosessia ja pohdin sen yhteyksiä musiikin hahmotusaineisiin luovan työn rajaajana.
Tomusäpin sisältö perustuu omakohtaisiin kokemuksiini musiikkioppilaitosten opiskelijana. Tämän lisäksi haastattelin teorianopettaja Otto Tikkasta. Halusin kuulla hänen näkemyksensä siitä, millaista applikaatiota työelämässä tarvitaan. Haastattelu tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisen haastattelun aikana, lokakuussa 2020, Tomusäppi oli vasta hahmotelma. Toisen haastattelun aikana, helmikuussa 2021, applikaation betaversio oli lähes valmis. Koekäytön jälkeen pidimme vielä lyhyen jälkikatsauksen siitä, kuinka hyvin applikaation beta-vaihe suoriutui tehtävästään. Lisäksi tomusäppiä testattiin pienimuotoisesti keväällä 2021 Tikkasen avulla.
Tomusäpin tehtävämalli on jaettu kuuteen vaiheeseen. Ne ovat järjestyksessään tyylilajin pohdinta, sävellajin valinta, harmonian jännitteen hahmottelu, sointukierron luonti, melodian kirjoitus, sekä viimeistely ja esikatselu. Kyseisten vaiheiden myötä käyttäjä asetetaan pohtimaan tonaalisuutta ja tonaalista säveltämistä kokonaisvaltaisesti, auttaen häntä sisäistämään teoriatunnilla opittua tietotaitoa. Tomusäpissä keskitytään tyylilajin, harmonian ja melodian yhteyteen. Tahtilaji ja tahtien määrä ovat ennalta määriteltyjä, jotteivat ne vie liikaa huomiota.
Tomusäppi on ajankohtainen, koska se vastaa uuden taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteeseen, jonka mukaan kaikille musiikkioppilaitostemme opiskelijoille tulisi taata sävellys- ja improvisaatio-opintoja. Tomusäpissä käyttäjä soveltaa juuri opittuja musiikin teoriailmiöitä säveltäessään. Ajankohtainen applikaatiomme on myös siksi, että kyseessä on internetpohjainen applikaatio. Musiikin hahmotusaineiden opiskeleminen on mielekästä, kun oppiminen tapahtuu virtuaalisessa oppimisympäristössä, suorastaan pelillisen työkalun avulla.
Applikaation tavoitteena ei ole korvata musiikin perusopetuksen oppimateriaalia, vaan helpottaa tonaalisen musiikin luomista auttaen teoriatunnilla opitun tietotaidon sisäistämisessä ja käytännön soveltamisessa. Tomusäppiä voi käyttää esimerkiksi teoria-, yhtye- ja instrumenttitunneilla. Opinnäytetyön raportissa esittelen tomusäpin luomisprosessia ja pohdin sen yhteyksiä musiikin hahmotusaineisiin luovan työn rajaajana.
Tomusäpin sisältö perustuu omakohtaisiin kokemuksiini musiikkioppilaitosten opiskelijana. Tämän lisäksi haastattelin teorianopettaja Otto Tikkasta. Halusin kuulla hänen näkemyksensä siitä, millaista applikaatiota työelämässä tarvitaan. Haastattelu tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisen haastattelun aikana, lokakuussa 2020, Tomusäppi oli vasta hahmotelma. Toisen haastattelun aikana, helmikuussa 2021, applikaation betaversio oli lähes valmis. Koekäytön jälkeen pidimme vielä lyhyen jälkikatsauksen siitä, kuinka hyvin applikaation beta-vaihe suoriutui tehtävästään. Lisäksi tomusäppiä testattiin pienimuotoisesti keväällä 2021 Tikkasen avulla.
Tomusäpin tehtävämalli on jaettu kuuteen vaiheeseen. Ne ovat järjestyksessään tyylilajin pohdinta, sävellajin valinta, harmonian jännitteen hahmottelu, sointukierron luonti, melodian kirjoitus, sekä viimeistely ja esikatselu. Kyseisten vaiheiden myötä käyttäjä asetetaan pohtimaan tonaalisuutta ja tonaalista säveltämistä kokonaisvaltaisesti, auttaen häntä sisäistämään teoriatunnilla opittua tietotaitoa. Tomusäpissä keskitytään tyylilajin, harmonian ja melodian yhteyteen. Tahtilaji ja tahtien määrä ovat ennalta määriteltyjä, jotteivat ne vie liikaa huomiota.
Tomusäppi on ajankohtainen, koska se vastaa uuden taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteeseen, jonka mukaan kaikille musiikkioppilaitostemme opiskelijoille tulisi taata sävellys- ja improvisaatio-opintoja. Tomusäpissä käyttäjä soveltaa juuri opittuja musiikin teoriailmiöitä säveltäessään. Ajankohtainen applikaatiomme on myös siksi, että kyseessä on internetpohjainen applikaatio. Musiikin hahmotusaineiden opiskeleminen on mielekästä, kun oppiminen tapahtuu virtuaalisessa oppimisympäristössä, suorastaan pelillisen työkalun avulla.