Näytä suppeat kuvailutiedot

Säveltäminen osana musiikin hahmotusaineiden oppimista : Tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio: Tomusäppi

Hovilainen, Jussi (2021)

dc.contributor.authorHovilainen, Jussi
dc.date.accessioned2021-05-05T12:15:38Z
dc.date.available2021-05-05T12:15:38Z
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/496335
dc.description.abstractOlemme kehittäneet Metropoliassa ohjelmointia opiskelevan Otto Kupiaisen kanssa verkkosivun, jonka avulla tehdään lyhyitä tonaalisia sävelmiä. Verkkosivun, joka löytyy osoitteesta www.tomusäppi.fi, tavoitteena on harjoitella musiikin perusteiden sisältöä käytännönläheisesti. Lyhenne tulee sanoista tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio. Applikaation tavoitteena ei ole korvata musiikin perusopetuksen oppimateriaalia, vaan helpottaa tonaalisen musiikin luomista auttaen teoriatunnilla opitun tietotaidon sisäistämisessä ja käytännön soveltamisessa. Tomusäppiä voi käyttää esimerkiksi teoria-, yhtye- ja instrumenttitunneilla. Opinnäytetyön raportissa esittelen tomusäpin luomisprosessia ja pohdin sen yhteyksiä musiikin hahmotusaineisiin luovan työn rajaajana. Tomusäpin sisältö perustuu omakohtaisiin kokemuksiini musiikkioppilaitosten opiskelijana. Tämän lisäksi haastattelin teorianopettaja Otto Tikkasta. Halusin kuulla hänen näkemyksensä siitä, millaista applikaatiota työelämässä tarvitaan. Haastattelu tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisen haastattelun aikana, lokakuussa 2020, Tomusäppi oli vasta hahmotelma. Toisen haastattelun aikana, helmikuussa 2021, applikaation betaversio oli lähes valmis. Koekäytön jälkeen pidimme vielä lyhyen jälkikatsauksen siitä, kuinka hyvin applikaation beta-vaihe suoriutui tehtävästään. Lisäksi tomusäppiä testattiin pienimuotoisesti keväällä 2021 Tikkasen avulla. Tomusäpin tehtävämalli on jaettu kuuteen vaiheeseen. Ne ovat järjestyksessään tyylilajin pohdinta, sävellajin valinta, harmonian jännitteen hahmottelu, sointukierron luonti, melodian kirjoitus, sekä viimeistely ja esikatselu. Kyseisten vaiheiden myötä käyttäjä asetetaan pohtimaan tonaalisuutta ja tonaalista säveltämistä kokonaisvaltaisesti, auttaen häntä sisäistämään teoriatunnilla opittua tietotaitoa. Tomusäpissä keskitytään tyylilajin, harmonian ja melodian yhteyteen. Tahtilaji ja tahtien määrä ovat ennalta määriteltyjä, jotteivat ne vie liikaa huomiota. Tomusäppi on ajankohtainen, koska se vastaa uuden taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteeseen, jonka mukaan kaikille musiikkioppilaitostemme opiskelijoille tulisi taata sävellys- ja improvisaatio-opintoja. Tomusäpissä käyttäjä soveltaa juuri opittuja musiikin teoriailmiöitä säveltäessään. Ajankohtainen applikaatiomme on myös siksi, että kyseessä on internetpohjainen applikaatio. Musiikin hahmotusaineiden opiskeleminen on mielekästä, kun oppiminen tapahtuu virtuaalisessa oppimisympäristössä, suorastaan pelillisen työkalun avulla.fi
dc.description.abstractI have designed a web application with Otto Kupiainen, who is a programmer student from Metropolia UAS. The application at www.tomusäppi.fi is for learning music theory in practice by composing short tunes. The name is abbreviated from the Finnish words tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio (Application for Composing Tonal Music). The application is not intended to replace any learning material in music education. The purpose is to make tonal composing as easy as possible, while helping to internalize the contents of music theory classes. Tomusäppi can be used, for example, in theory, band and private lessons at music institutes. In this report, I reflect on the creation process of Tomusäppi and discuss its role as a framework for creative work in music lessons. The contents of the application are based on my personal experiences as a music institute student. In addition to this, I conducted two interviews with music theory teacher Otto Tikkanen about his insight into what kind of application is needed in learning fundamentals of music. During the first interview in October 2020, Tomusäppi was only an outline. During the second interview in February 2021, the beta version of the application was almost finished. The application had its trial run in a Fundamentals of Music class 3 at Kotka Region Music Institute. Tomusäppi’s content is divided into six parts. They are genre, key signature, tension of harmony, chord symbols, melody and preview. Through these steps, users are invited to reflect on tonality and tonal composing holistically, helping them to internalize the knowledge earned in theory classes. Tomusäppi is based on the unity of genre, harmony and melody. The time signature and number of bars are predefined so that they do not take too much attention. Tomusäppi is quite topical, because the new national core curriculum for music education requires all students to learn composing and improvisation. In Tomusäppi, the user utilizes freshly learned knowledge in music theory by composing short tunes. Tomusäppi is also fascinating, because it is a web-based application. Studying music theory is pleasant when learning is happening in a virtual environment, with a playful tool.en
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleSäveltäminen osana musiikin hahmotusaineiden oppimista : Tonaalisen musiikin sävellysapplikaatio: Tomusäppi-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-202105057042-
dc.subject.specializationSoiton ja laulun opetus, basso-
dc.subject.degreeprogramfi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music|-
dc.subject.ysomusiikki-
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset-
dc.subject.ysosäveltäminen-
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka-
dc.subject.ysotonaalisuus-
dc.subject.ysomusiikinteoria-
dc.subject.ysooppiminen-
dc.subject.disciplineMusiikin tutkinto-ohjelma-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p1808|http://www.yso.fi/onto/yso/p15537|http://www.yso.fi/onto/yso/p13332|http://www.yso.fi/onto/yso/p25853|http://www.yso.fi/onto/yso/p12381|http://www.yso.fi/onto/yso/p2147|http://www.yso.fi/onto/yso/p2945|http://www.yso.fi/onto/yso/p1584|http://www.yso.fi/onto/yso/p1743|http://www.yso.fi/onto/yso/p12257fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot