Soitetaan Paranoid! : Populaarimusiikki osana klassisen pianonsoiton opetusta
Hirvelä, Hannu (2021)
Hirvelä, Hannu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia populaarimusiikin käyttöä klassisen pianonsoiton opetuksessa. Samalla selvitettiin klassisen koulutuksen saaneiden pianopedagogien omaa suhdetta ja suhtautumista populaarimusiikin eri ilmiöihin.
Työssä kuvataan lyhyesti populaarimusiikin käytön historiaa erilaisissa musiikkioppilaitoksissa ja esitellään tutkimuksissa esille tulleita, erilaisten musiikkityylien käytön vaikutuksia oppilaiden opiskelumotivaatioon. Opinnäytteessä vertaillaan myös yleisesti käytössä olevien pianokoulujen ohjelmistovalikoimissa tapahtuneita muutoksia ja verrataan näitä muutoksia Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa tapahtuneisiin muutoksiin. Esille nousevat lisäksi kriittisen pedagogiikan mukanaan tuomat uudet ajatukset ja tavat, joilla uudet pedagogiset tyylit haastavat perinteistä mestari-kisälliopetusta.
Työhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 Microsoft Forms -alustalla. Kysely koostui strukturoiduista kysymyksistä, joilla kartoitettiin vastaajien omaa koulutustaustaa, työuraa, populaarimusiikin kuuntelua ja yleistä suhdetta populaarimusiikkiin. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin tarkentamaan ja selventämään vastaajien ajatuksia pedagogisessa ympäristössä tapahtuneista muutoksista. Tämän selvittämiseksi opettajilta kysyttiin muun muassa opetussuunnitelmien perusteissa tapahtuneiden muutosten vaikutuksista opetustyöhön. Lisäksi selvitettiin kokemuksia lasten motivaatiossa ja harrastuneisuudessa mahdollisesti tapahtuneista muutoksista.
Tutkimuksen perusteella populaarimusiikki on opetusmateriaalina jo sangen laajasti käytössä klassisen pianonsoiton opetuksessa. Musiikkioppilaitosten opettajat harrastavat ja kuuntelevat populaarimusiikkia varsin laajasti ja heidän suhtautumisensa muihin kuin klassiseen musiikkiin on lähtökohtaisesti positiivinen ja ennakkoluuloton. Jatkossa on mahdollista tutkia oppilaiden sen hetkiselle taitotasolle sovitettujen populaarimusiikkikappaleiden käyttöä ja merkitystä klassisen pianonsoitonopetuksen näkökulmasta. Tällainen tutkimus voidaan toteuttaa esimerkiksi pienehkön oppilasryhmän avulla seuraamalla heidän edistymistään pitemmän jakson ajan.
Työssä kuvataan lyhyesti populaarimusiikin käytön historiaa erilaisissa musiikkioppilaitoksissa ja esitellään tutkimuksissa esille tulleita, erilaisten musiikkityylien käytön vaikutuksia oppilaiden opiskelumotivaatioon. Opinnäytteessä vertaillaan myös yleisesti käytössä olevien pianokoulujen ohjelmistovalikoimissa tapahtuneita muutoksia ja verrataan näitä muutoksia Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa tapahtuneisiin muutoksiin. Esille nousevat lisäksi kriittisen pedagogiikan mukanaan tuomat uudet ajatukset ja tavat, joilla uudet pedagogiset tyylit haastavat perinteistä mestari-kisälliopetusta.
Työhön liittyvä kyselytutkimus toteutettiin tammikuussa 2021 Microsoft Forms -alustalla. Kysely koostui strukturoiduista kysymyksistä, joilla kartoitettiin vastaajien omaa koulutustaustaa, työuraa, populaarimusiikin kuuntelua ja yleistä suhdetta populaarimusiikkiin. Avoimilla kysymyksillä pyrittiin tarkentamaan ja selventämään vastaajien ajatuksia pedagogisessa ympäristössä tapahtuneista muutoksista. Tämän selvittämiseksi opettajilta kysyttiin muun muassa opetussuunnitelmien perusteissa tapahtuneiden muutosten vaikutuksista opetustyöhön. Lisäksi selvitettiin kokemuksia lasten motivaatiossa ja harrastuneisuudessa mahdollisesti tapahtuneista muutoksista.
Tutkimuksen perusteella populaarimusiikki on opetusmateriaalina jo sangen laajasti käytössä klassisen pianonsoiton opetuksessa. Musiikkioppilaitosten opettajat harrastavat ja kuuntelevat populaarimusiikkia varsin laajasti ja heidän suhtautumisensa muihin kuin klassiseen musiikkiin on lähtökohtaisesti positiivinen ja ennakkoluuloton. Jatkossa on mahdollista tutkia oppilaiden sen hetkiselle taitotasolle sovitettujen populaarimusiikkikappaleiden käyttöä ja merkitystä klassisen pianonsoitonopetuksen näkökulmasta. Tällainen tutkimus voidaan toteuttaa esimerkiksi pienehkön oppilasryhmän avulla seuraamalla heidän edistymistään pitemmän jakson ajan.