Yleisövuorovaikutus televisiotapahtumissa
Koskinen, Atte (2021)
Koskinen, Atte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yleisövuorovaikutus televisiotapahtumissa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Yle Tapahtumat.
Kehittämistyön tavoitteena on selvittää millaisin tavoin Yle Tapahtumat voi tulevaisuudessa osallistaa katsojia paremmin televisiotapahtumatuotannoissaan. Lähtökohta kehittämistyön tarpeelle on kasvava ja kehittyvä vuorovaikutuksen ilmiö, josta on olemassa vain vähän ajankohtaista tutkittua tietoa.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimivat televisiotapahtumat, yleisövuorovaikutus, asiakkaan eli katsojan sitouttaminen ja itseohjautuvuusteoria. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja kokemuspohjaista benchmarkingia. Kyselyn avulla selvitettiin television katsojan mielipiteitä televisiotapahtumien yleisövuorovaikutuksesta. Benchmarkingin avulla tuotiin esiin onnistuneita yleisövuorovaikutuksellisia toimenpiteitä muilta alan toimijoilta.
Opinnäytetyö osoitti, että televisiotapahtuman katsojat pitävät vuorovaikutuksellista sisältöä pääasiassa lisäarvoa tuovana elementtinä televisiotapahtumissa. Kehittämistyön avulla selvitettiin myös, millaisia kanavia pitkin katsojat haluavat toteuttaa yleisövuorovaikutusta ja millaiseen sisältöön he haluaisivat vaikuttaa tulevaisuudessa vuorovaikutuksen avulla.
Kehittämistyön avulla tilaaja saa käyttöönsä kehittämisehdotuksia ja tilastotietoa tulevaisuuden toiminnan avuksi. Kehittämisehdotuksina tilaajalle opinnäytetyössä nostettiin esiin yleisövuorovaikutuksellisten sisältöjen tavoitettavuuden ja helppokäyttöisyyden korostaminen, sisältöjen suunnittelu katsojan näkökulmasta jotta sisällöistä saadaan motivoivat ja kannattavat katsojalle osallistua, uusien vuorovaikutustapojen ja uudenlaisen teknologian rohkea käyttö televisiotapahtumissa ja katsojien mielipiteiden säännöllisen tutkimus ja sitä kautta katsojasegmenttien tunteminen, joka auttaa kohdennetun sisällön suunnittelussa.
Kehittämistyön tavoitteena on selvittää millaisin tavoin Yle Tapahtumat voi tulevaisuudessa osallistaa katsojia paremmin televisiotapahtumatuotannoissaan. Lähtökohta kehittämistyön tarpeelle on kasvava ja kehittyvä vuorovaikutuksen ilmiö, josta on olemassa vain vähän ajankohtaista tutkittua tietoa.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimivat televisiotapahtumat, yleisövuorovaikutus, asiakkaan eli katsojan sitouttaminen ja itseohjautuvuusteoria. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä ja kokemuspohjaista benchmarkingia. Kyselyn avulla selvitettiin television katsojan mielipiteitä televisiotapahtumien yleisövuorovaikutuksesta. Benchmarkingin avulla tuotiin esiin onnistuneita yleisövuorovaikutuksellisia toimenpiteitä muilta alan toimijoilta.
Opinnäytetyö osoitti, että televisiotapahtuman katsojat pitävät vuorovaikutuksellista sisältöä pääasiassa lisäarvoa tuovana elementtinä televisiotapahtumissa. Kehittämistyön avulla selvitettiin myös, millaisia kanavia pitkin katsojat haluavat toteuttaa yleisövuorovaikutusta ja millaiseen sisältöön he haluaisivat vaikuttaa tulevaisuudessa vuorovaikutuksen avulla.
Kehittämistyön avulla tilaaja saa käyttöönsä kehittämisehdotuksia ja tilastotietoa tulevaisuuden toiminnan avuksi. Kehittämisehdotuksina tilaajalle opinnäytetyössä nostettiin esiin yleisövuorovaikutuksellisten sisältöjen tavoitettavuuden ja helppokäyttöisyyden korostaminen, sisältöjen suunnittelu katsojan näkökulmasta jotta sisällöistä saadaan motivoivat ja kannattavat katsojalle osallistua, uusien vuorovaikutustapojen ja uudenlaisen teknologian rohkea käyttö televisiotapahtumissa ja katsojien mielipiteiden säännöllisen tutkimus ja sitä kautta katsojasegmenttien tunteminen, joka auttaa kohdennetun sisällön suunnittelussa.