Storytelling through game audio : case Juuret
Salo, Jarno (2021)
Salo, Jarno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410691
Tiivistelmä
Peliaudio on tärkeä osa pelikehitystä. Oikein käytettynä se auttaa pelimaailmaan uppoutumisessa ja uskottavien pelimaailmojen rakentamisessa. Silti se jätetään usein pienelle huomiolle ja huono peliaudio voi pilata hyvänkin pelin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kaikki audio 3D-seikkailupeliin nimeltään Juuret. Se on ensimmäinen peli FoxFail Creations -nimiseltä startup-yritykseltä. Audio suunniteltiin toimeksiantajan musiikki- ja pelisuosituksiin pohjautuen. Tämän jälkeen audiosuunnittelua vielä parannettiin tutkimalla peliaudion liittyvää kirjallisuutta. Lopuksi audio toteutettiin huolellisesti FoxFail Creationsin asettaman laatutason mukaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdyttiin peliaudion historiaan ja sen kehitykseen läpi vuosien. Tämän lisäksi perehdyttiin erilaisiin peliaudion rooleihin ja tavoitteisiin. Lopuksi opinnäytetyössä luotiin katsaus siihen millainen on tyypillinen työprosessi audiosuunnittelijan näkökulmasta.
Käytännön osiossa tarkasteltiin audion suunnittelu- ja toteutusvaiheita, sekä peliaudion erinäisiä rooleja ja merkityksiä. Tämän lisäksi perehdyttiin toimeksiantajan tarjoamiin musiikki- ja pelisuosituksiin, jonka jälkeen kaiken tämän pohjalta toteutettiin toimeksiantajan tilaama audio. Tämän jälkeen työprosessi ja lopputulos analysoitiin tarkasti.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin täysimittainen soundtrack, luotiin ambienssi ja peliä varten toimitettiin myös täysi paketti ääniefektejä. Kun audio oli viimeistelty, toimitettiin se hyväksyttäväksi ja tarkastettavaksi FoxFail Creationsin toimesta. Toimeksiantaja arvioi työn olleen juuri sitä mitä haettiin, jonka jälkeen se todettiin täydelliseksi jatkeeksi heidän pelinkehitysprosessiaan. Audio toimitettiin toimeksiantajalle äänitiedostoina, jotka ovat valmiina implementoitaviksi. Game audio is an integral part of the game development process. It helps greatly in creating immersion and building believable game worlds. Still it is often overlooked or just an afterthought. Badly made game audio can ruin even a good game.
The purpose of this thesis was to design and create all the audio for a 3D adventure game called Juuret. It is the first game from a startup game company called FoxFail Creations. The audio was designed based on the research of music and game suggestions given by the commissioner. The design was then further improved after conducting literature research into types of game audio and their roles in creating immersion. After this the music and the ambience were carefully crafted using a Digital Audio Workstation and a MIDI keyboard. The sound effects were then recorded by using a microphone and a USB audio interface.
The theoretical section of the thesis examines the evolution of game audio and related technology and how that has affected the ways game audio is created. The thesis also examines what types of game audio exist and the different roles they fill, how music becomes the soundtrack for the player’s actions, how ambience fills the game world with details and how sound effects give feedback to the player about what is happening. Finally the thesis examines what type of workflow to expect when working in an audio role in the game industry.
The practical section of the thesis studies in detail the design and creation stages of the process, how the instrumentation choices were made, how an unfamiliar music style was adapted to work in the context of the game, how the melodies for the music came to be and how obstacles in creating the sound effects were overcome. Lastly, the work process and the end result are analyzed very thoroughly.
A full soundtrack, ambience and a full set of sound effects were produced for the game. Once the audio was finalized, it was then given to be accepted and evaluated by FoxFail Creations. After the work was accepted by the commissioner, the audio was evaluated by them to be a perfect continuation to their game development process. Finally the audio was delivered as ready-to-be-implemented files.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa kaikki audio 3D-seikkailupeliin nimeltään Juuret. Se on ensimmäinen peli FoxFail Creations -nimiseltä startup-yritykseltä. Audio suunniteltiin toimeksiantajan musiikki- ja pelisuosituksiin pohjautuen. Tämän jälkeen audiosuunnittelua vielä parannettiin tutkimalla peliaudion liittyvää kirjallisuutta. Lopuksi audio toteutettiin huolellisesti FoxFail Creationsin asettaman laatutason mukaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdyttiin peliaudion historiaan ja sen kehitykseen läpi vuosien. Tämän lisäksi perehdyttiin erilaisiin peliaudion rooleihin ja tavoitteisiin. Lopuksi opinnäytetyössä luotiin katsaus siihen millainen on tyypillinen työprosessi audiosuunnittelijan näkökulmasta.
Käytännön osiossa tarkasteltiin audion suunnittelu- ja toteutusvaiheita, sekä peliaudion erinäisiä rooleja ja merkityksiä. Tämän lisäksi perehdyttiin toimeksiantajan tarjoamiin musiikki- ja pelisuosituksiin, jonka jälkeen kaiken tämän pohjalta toteutettiin toimeksiantajan tilaama audio. Tämän jälkeen työprosessi ja lopputulos analysoitiin tarkasti.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin täysimittainen soundtrack, luotiin ambienssi ja peliä varten toimitettiin myös täysi paketti ääniefektejä. Kun audio oli viimeistelty, toimitettiin se hyväksyttäväksi ja tarkastettavaksi FoxFail Creationsin toimesta. Toimeksiantaja arvioi työn olleen juuri sitä mitä haettiin, jonka jälkeen se todettiin täydelliseksi jatkeeksi heidän pelinkehitysprosessiaan. Audio toimitettiin toimeksiantajalle äänitiedostoina, jotka ovat valmiina implementoitaviksi.
The purpose of this thesis was to design and create all the audio for a 3D adventure game called Juuret. It is the first game from a startup game company called FoxFail Creations. The audio was designed based on the research of music and game suggestions given by the commissioner. The design was then further improved after conducting literature research into types of game audio and their roles in creating immersion. After this the music and the ambience were carefully crafted using a Digital Audio Workstation and a MIDI keyboard. The sound effects were then recorded by using a microphone and a USB audio interface.
The theoretical section of the thesis examines the evolution of game audio and related technology and how that has affected the ways game audio is created. The thesis also examines what types of game audio exist and the different roles they fill, how music becomes the soundtrack for the player’s actions, how ambience fills the game world with details and how sound effects give feedback to the player about what is happening. Finally the thesis examines what type of workflow to expect when working in an audio role in the game industry.
The practical section of the thesis studies in detail the design and creation stages of the process, how the instrumentation choices were made, how an unfamiliar music style was adapted to work in the context of the game, how the melodies for the music came to be and how obstacles in creating the sound effects were overcome. Lastly, the work process and the end result are analyzed very thoroughly.
A full soundtrack, ambience and a full set of sound effects were produced for the game. Once the audio was finalized, it was then given to be accepted and evaluated by FoxFail Creations. After the work was accepted by the commissioner, the audio was evaluated by them to be a perfect continuation to their game development process. Finally the audio was delivered as ready-to-be-implemented files.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...