Varhaiskasvatuksen sosionomeja tarvitaan päiväkodeissa
Kouki, Marika (2021)
Kouki, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021083144855
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021083144855
Tiivistelmä
Riemunkiljahduksia, leikkivien lasten mielikuvituksen pulppuamista ja myös pettymyksen sekä ärtymyksenkin ilmaisuja. Päiväkoti on lasten kohtaamispaikka, missä leikkiminen, tutkiminen, liikkuminen ja ilmaisun monet muodot ovat joka päivä läsnä. Lapsi ei leiki oppiakseen vaan oppii leikkiessään. Päiväkodissa työskentelee moniammatillinen ryhmä, jossa tärkeässä roolissa ovat varhaiskasvatuksen sosionomit.
Lasten varhaiskasvatus toteutuu yleisimmin päiväkodissa. Laadukasta toimintaa toteuttaa parhaiten moniammatillinen henkilöstö, kun kaikkien osaaminen on käytössä ja kun tehtävät sekä vastuut ovat selvät. Varhaiskasvatukseen tarvitaan osaavaa henkilöstöä, jota koulutetaan yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa.
Henkilöstön kelpoisuusvaatimukset ja ammattinimikkeet muuttuivat varhaiskasvatuslain mukaan 2018 siten, että yliopistoista valmistuu varhaiskasvatuksen opettajia, ammattikorkeakouluista varhaiskasvatuksen sosionomeja ja toiselta asteelta varhaiskasvatuksen hoitajia. Lain siirtymäsäännöksen jälkeen elokuussa 2023 alalla työnsä aloittavat uudella ammattinimikkeellä ammattikorkeakouluista valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomit.
Varhaiskasvatuksen sosionomilla on sosiaalipedagoginen ohjausote. Hän edistää lasten oikeuksien toteutumista ja vahvistaa lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Sosiaalialan asiantuntijana varhaiskasvatuksen sosionomi tukee työllään lasten vertaissuhteita, lasten osallisuutta, lapsiryhmän yhteisöllisyyttä ja vanhempien kasvatustyötä. Ammatillisen osaamisensa varhaiskasvatuksen sosionomi tuo päiväkodin moniammatilliseen yhteistyöhön ja monialaiseen verkostotyöhön.
Varhaiskasvatuksen sosionomi ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksen lapsiperheiden elämään. Hän tuntee perheiden palvelut, joten hän osaltaan ennaltaehkäisee lasten ja perheiden huono-osaisuutta ja sosiaalista syrjäytymistä.
Lasten varhaiskasvatus toteutuu yleisimmin päiväkodissa. Laadukasta toimintaa toteuttaa parhaiten moniammatillinen henkilöstö, kun kaikkien osaaminen on käytössä ja kun tehtävät sekä vastuut ovat selvät. Varhaiskasvatukseen tarvitaan osaavaa henkilöstöä, jota koulutetaan yliopistoissa, ammattikorkeakouluissa ja toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa.
Henkilöstön kelpoisuusvaatimukset ja ammattinimikkeet muuttuivat varhaiskasvatuslain mukaan 2018 siten, että yliopistoista valmistuu varhaiskasvatuksen opettajia, ammattikorkeakouluista varhaiskasvatuksen sosionomeja ja toiselta asteelta varhaiskasvatuksen hoitajia. Lain siirtymäsäännöksen jälkeen elokuussa 2023 alalla työnsä aloittavat uudella ammattinimikkeellä ammattikorkeakouluista valmistuvat varhaiskasvatuksen sosionomit.
Varhaiskasvatuksen sosionomilla on sosiaalipedagoginen ohjausote. Hän edistää lasten oikeuksien toteutumista ja vahvistaa lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Sosiaalialan asiantuntijana varhaiskasvatuksen sosionomi tukee työllään lasten vertaissuhteita, lasten osallisuutta, lapsiryhmän yhteisöllisyyttä ja vanhempien kasvatustyötä. Ammatillisen osaamisensa varhaiskasvatuksen sosionomi tuo päiväkodin moniammatilliseen yhteistyöhön ja monialaiseen verkostotyöhön.
Varhaiskasvatuksen sosionomi ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksen lapsiperheiden elämään. Hän tuntee perheiden palvelut, joten hän osaltaan ennaltaehkäisee lasten ja perheiden huono-osaisuutta ja sosiaalista syrjäytymistä.