Sisällön tuottaminen Mielenterveys– ja päihdetyön erikoistumiskoulutukseen
Korelin, Iia; Hyyrynen, Miia; Uutinen, Anna; Honkanen, Julia (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korelin, Iia
Hyyrynen, Miia
Uutinen, Anna
Honkanen, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021090717539
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Laurea Ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa laadukasta digitaalista opetusmateriaalia Canvas-oppimisalustalle Laurea Ammattikorkeakoulun mielenterveys ja päihdetyön erikoistumiskoulutuksen opiskelijoille mielenterveys- ja päihdepalveluiden järjestelmästä. Tavoitteena oli tuottaa laadukasta, ja selkeää sisältöä sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmästä sekä palveluiden tuottajista. Tuotettua materiaalia on tavoitteena hyödyntää Laurea Ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutuksessa. Tuotetun digitaalisen oppimisalustan materiaalin on tärkeää olla koulutuksen tavoitteiden mukaista ja opiskelijan näkökulmasta hyödyllistä. Erikoistumiskoulutukseen osallistuvat opiskelijat ovat jo valmistuneita sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, jotka syventävät ammatillista osaamistaan mielenterveys- ja päihdetyöstä.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu neljästä eri osa-alueesta. Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmässä keskitytään sosiaali- ja terveyspalveluihin, sen lainsäädäntöön sekä sote-uudistukseen. Sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajista syvennytään julkisen-, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamiin palveluihin sekä digitaalisiin mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kehittämistehtävänä digitaalinen koulutusmateriaali Canvas-oppimisalustalle. Koulutusmateriaali sisältää teoriatietoa sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajista sekä erilaisia oppimistehtäviä.
Yhteistyökumppani arvioi opinnäytetyön toiminnallisen tuotoksen. Palaute kerättiin kahdelta opintojakson opettajalta kyselyn avulla, joka luotiin Laurean laatukriteereihin sekä opinnäytetyön tavoitteisiin peilaten. Itsearviointi tehtiin Laurean verkkototeutusten laatukriteereiden arviointilomakkeen avulla. Koulutusmateriaalia voidaan arvioida ja kehittää jatkossa erikoistumiskoulutuksessa opiskelijoilta saadun palautteen perusteella.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä koostuu neljästä eri osa-alueesta. Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmässä keskitytään sosiaali- ja terveyspalveluihin, sen lainsäädäntöön sekä sote-uudistukseen. Sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajista syvennytään julkisen-, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamiin palveluihin sekä digitaalisiin mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kehittämistehtävänä digitaalinen koulutusmateriaali Canvas-oppimisalustalle. Koulutusmateriaali sisältää teoriatietoa sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajista sekä erilaisia oppimistehtäviä.
Yhteistyökumppani arvioi opinnäytetyön toiminnallisen tuotoksen. Palaute kerättiin kahdelta opintojakson opettajalta kyselyn avulla, joka luotiin Laurean laatukriteereihin sekä opinnäytetyön tavoitteisiin peilaten. Itsearviointi tehtiin Laurean verkkototeutusten laatukriteereiden arviointilomakkeen avulla. Koulutusmateriaalia voidaan arvioida ja kehittää jatkossa erikoistumiskoulutuksessa opiskelijoilta saadun palautteen perusteella.