Keskity kirjaan: Kasvatus ekokriisin aikana (2018)
Konst, Taru (2021)
Konst, Taru
Turun ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092847298
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021092847298
Tiivistelmä
Koulutuksen tulee ennakoida tulevaa, ja siksi ajatusten ravistelu ja uudet näkökulmat ovat tärkeitä. Helposti sokeudumme kokonaisuuksille puuhatessamme totuttujen ajatusmallien pohjalta.
Veli-Matti Värrin teos Kasvatus ekokriisin aikana (2018) onnistuu herättelemään lukijan, eikä tuo herätys ole kaikilta osin miellyttävä.
Elinikäinen oppiminen, työelämäosaaminen, innovaatiot ja kompetenssit, yrittäjyys…nämä ovat korkeakoulutuksessa keskeisiä tavoitteita, jotka ohjaavat koulutuksen arkea ja joita harvoin kyseenalaistamme. Näiden tavoitteiden taustoja ja myös seurauksia kannattaa kuitenkin pohtia.
Kirjan keskeinen ajatus on, että kasvatus- ja koulutusajattelua on uudistettava, jotta maapallo säilyisi elinkelpoisena. Nykyinen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä pitää ylikulutusta normaalina elämäntapana. Koulutuksen tavoitteena on tuottava ja työ- ja elinkeinoelämää edistävä kansalainen. Koulutuksen ideologisena pyrkimyksenä on sitoa kasvatus- ja koulutusinstituutiot yhä tiukemmin talouden ja tuotannon välineiksi, vaikka jatkuva kulutus on ympäristön kannalta kestämätöntä.
Veli-Matti Värrin teos Kasvatus ekokriisin aikana (2018) onnistuu herättelemään lukijan, eikä tuo herätys ole kaikilta osin miellyttävä.
Elinikäinen oppiminen, työelämäosaaminen, innovaatiot ja kompetenssit, yrittäjyys…nämä ovat korkeakoulutuksessa keskeisiä tavoitteita, jotka ohjaavat koulutuksen arkea ja joita harvoin kyseenalaistamme. Näiden tavoitteiden taustoja ja myös seurauksia kannattaa kuitenkin pohtia.
Kirjan keskeinen ajatus on, että kasvatus- ja koulutusajattelua on uudistettava, jotta maapallo säilyisi elinkelpoisena. Nykyinen kasvatus- ja koulutusjärjestelmä pitää ylikulutusta normaalina elämäntapana. Koulutuksen tavoitteena on tuottava ja työ- ja elinkeinoelämää edistävä kansalainen. Koulutuksen ideologisena pyrkimyksenä on sitoa kasvatus- ja koulutusinstituutiot yhä tiukemmin talouden ja tuotannon välineiksi, vaikka jatkuva kulutus on ympäristön kannalta kestämätöntä.
