Työhyvinvoinnin tutkiminen Kymenlaakson Osuuspankin päivittäispalveluissa
Seppälä, Viivi (2021)
Seppälä, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021101318626
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson Osuuspankin päivittäispalveluhenkilöstön työhyvinvoinnin tilaa ja työn kuormitustekijöitä. Tuloksien pohjalta ehdotettiin kehityssuuntia parantaa henkilöstön jaksamista työssä. Tutkimus rajattiin henkilöstön erilaisiin työnkuviin, työtiimiin, kiireen tuntuun, työssä jaksamiseen ja koronaan, koska ne olivat ennen tutkimuksen tekoa olleet henkilöstön hyvinvointiin liittyviä puhuttavia seikkoja.
Opinnäytetyö sisälsi kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisiä piirteitä tutkimuksen toteutustavasta johtuen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi suljettuja, skaaloihin perustuvia ja avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli kohdennettu Kymenlaakson Osuuspankin kaikkien kolmen konttorin päivittäispalveluhenkilöstölle, joiden työnkuva oli samankaltainen. Tutkimuksessa selvitettiin työroolien mielekkyyttä ja niiden kuormittavia tekijöitä, työtiimin merkitystä, omaa kokemusta kiireestä sekä työtä palauttavista ja kuormitusta lisäävistä tekijöistä sekä koronan tuomista muutoksista.
Tutkimuksella saatiin ajankohtaista tietoa kassa-, neuvonta- ja ajanvarausroolien mielekkyydestä, omasta halukkuudesta työskennellä kyseisessä roolissa, työtiimien tilanteista ja työkavereiden roolista työssä sekä työtä kuormittavista ja palauttavista tekijöistä. Myös koronapandemiasta johtuvat työn muutokset avattiin tutkimuksessa henkilöstön kokeman mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella Kymenlaakson Osuuspankin kolmessa eri konttorissa työtä kuormittavat ennakoimattomat työtehtävät ja kiire, työntekijöiden vaihtuvuus ja koronapandemian tuomat muutokset työhön. Tutkimuksessa esiin nousseita työhyvinvointia tukevia asioita koettiin olevan työkaverit ja tiimi, asiakaskohtaamiset, joihin pystyttiin valmistautumaan ja työpaikan työturvallisuus ja työergonomia. Kehitysehdotuksiksi nousivat työn ja sen roolien parempi organisointi, kalenterinhallintamenetelmät ja niiden käyttäminen työssä sekä ennakoitavien työtehtävien lisääminen.
Opinnäytetyö sisälsi kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisiä piirteitä tutkimuksen toteutustavasta johtuen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi suljettuja, skaaloihin perustuvia ja avoimia kysymyksiä. Tutkimus oli kohdennettu Kymenlaakson Osuuspankin kaikkien kolmen konttorin päivittäispalveluhenkilöstölle, joiden työnkuva oli samankaltainen. Tutkimuksessa selvitettiin työroolien mielekkyyttä ja niiden kuormittavia tekijöitä, työtiimin merkitystä, omaa kokemusta kiireestä sekä työtä palauttavista ja kuormitusta lisäävistä tekijöistä sekä koronan tuomista muutoksista.
Tutkimuksella saatiin ajankohtaista tietoa kassa-, neuvonta- ja ajanvarausroolien mielekkyydestä, omasta halukkuudesta työskennellä kyseisessä roolissa, työtiimien tilanteista ja työkavereiden roolista työssä sekä työtä kuormittavista ja palauttavista tekijöistä. Myös koronapandemiasta johtuvat työn muutokset avattiin tutkimuksessa henkilöstön kokeman mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella Kymenlaakson Osuuspankin kolmessa eri konttorissa työtä kuormittavat ennakoimattomat työtehtävät ja kiire, työntekijöiden vaihtuvuus ja koronapandemian tuomat muutokset työhön. Tutkimuksessa esiin nousseita työhyvinvointia tukevia asioita koettiin olevan työkaverit ja tiimi, asiakaskohtaamiset, joihin pystyttiin valmistautumaan ja työpaikan työturvallisuus ja työergonomia. Kehitysehdotuksiksi nousivat työn ja sen roolien parempi organisointi, kalenterinhallintamenetelmät ja niiden käyttäminen työssä sekä ennakoitavien työtehtävien lisääminen.