Kilpailija-analyysi yrityksille suunnatuista sairauskuluvakuutuksista
Ouni, Iida (2021)
Ouni, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518903
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tehdä tällä hetkellä markkinoilla olevista, neljän vakuutusyhtiön ryhmäsairauskuluvakuutuksista kilpailijavertailu. Työ toteutettiin suomalaisen vakuutusyhtiön toimeksiannosta. Toimeksiannon syynä oli vanhentunut kilpailijavertailu sekä yhtiön tarve hyödyntää vertailua myyntityössä, hinnoittelussa ja tuotekehittelyssä. Tarkoitus oli saada kattava näkemys, minkälaisia tuotteita markkinoilla tällä hetkellä on ja miten oman yhtiön tuotteet markkinoilla sijoittuvat. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautui sairauskuluvakuutuksiin sekä kilpailijavertailun tekemiseen ja sen merkitykseen yritystoiminnassa. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: ”Mikä on ryhmäsairauskuluvakuutusten osalta kilpailutilanne tällä hetkellä Suomen vakuutusmarkkinoilla?” Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja työssä käytettiin menetelminä dokumenttien sisällönanalyysia ja haastatteluita.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena saatiin ajantasainen käsitys markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista ja tähän pohjautuen toimeksiantajalle annettiin muutosehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi. Kaikki vertailtavat tuotteet olivat keskenään kilpailukykyisiä ja vaikka eroavaisuuksia löytyi, kaikki tuotteet olivat kattavia. Johtopäätöksenä todettiin, että vaihtamalla toiseen yhtiöön asiakas ei oleellisesti heikennä työntekijöidensä vakuutusturvaa ja eroavaisuudet korostuvatkin hoitoonohjausmalleissa ja hinnoittelussa. Kilpailijavertailusta saatiin myös hyvää pohjaa myyntityön tukemiseen ja tulevaisuuden tuotekehittelyyn.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena saatiin ajantasainen käsitys markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista ja tähän pohjautuen toimeksiantajalle annettiin muutosehdotuksia kilpailukyvyn parantamiseksi. Kaikki vertailtavat tuotteet olivat keskenään kilpailukykyisiä ja vaikka eroavaisuuksia löytyi, kaikki tuotteet olivat kattavia. Johtopäätöksenä todettiin, että vaihtamalla toiseen yhtiöön asiakas ei oleellisesti heikennä työntekijöidensä vakuutusturvaa ja eroavaisuudet korostuvatkin hoitoonohjausmalleissa ja hinnoittelussa. Kilpailijavertailusta saatiin myös hyvää pohjaa myyntityön tukemiseen ja tulevaisuuden tuotekehittelyyn.