Verkkokaupan luotettavuuden kehittäminen
Lehto, Patrik (2021)
Lehto, Patrik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120112
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin IP-Agency Finland Oy:lle. Toimeksiantona oli selvittää, minkälaisia luotettavuutta lisääviä keinoja verkkokaupan tuotesivulle on mahdollista tuoda. Verkkokaupassa luotettavuus on avainasemassa, mutta miten kuluttaja saadaan tuntemaan luottamusta turvalliseen ostoprosessiin? Työn tietoperustan haluttiin olevan laaja, joten se rakennettiin luotettavuuden sekä verkkokauppa-alan ympärille. Luotettavuutta tarkasteltiin pääasiassa tuotesivun näkökulmasta. Teoriaosuudessa pyrittiin tuomaan esiin, millaisia keinoja verkkokaupat yleisesti käyttävät tuotesivulla voittaakseen kuluttajan luottamuksen, ja tietoa siitä, mitä asiakas toivoo tuotesivulta löytävänsä. Luottamus on erittäin tärkeää yrityksen myynnin kasvattamisen kannalta. Toimeksiantoa palveli parhaiten evaluaatiotutkimusmenetelmä. Sitä täydennettiin SWOT analyysillä oman tuotesivun luotettavuutta tutkittaessa. Tutkimusta toteutettiin kriittisestä näkökulmasta kilpailija-analyysin tavoin. Tutkimuksessa tarkasteltiin 20 eri suurta verkkokauppaa Euroopan alueelta, ja niiden tuotesivut analysoitiin yksi kerrallaan poimien kaikki elementit, joiden avulla kuluttajaan pyritään vaikuttamaan luotettavuuden näkökulmasta. Lopulta elementit kasattiin yhteen, ja käytiin läpi, mitä minkäkin kaupan tuotesivulta löytyi ja puuttui. Tutkimuksen avulla löydettiin konkreettisia hyötyjä toimeksiantajalle uusien elementtien muodossa. Selvisi, että tutkittavalta tuotesivulta puuttui muutamia kriittisiä elementtejä, joilla voi olla suurikin vaikutus verkkokaupan konversioprosenttiin. Tällaisten elementtien puutteella voi olla kilpailun kannalta valtava merkitys, ja niiden tutkiminen myös jatkossa on siksi tärkeää. Verkkokauppa kehittyy valtavasti koko ajan, ja kehityksen kyydissä täytyy pysyä, jotta kilpailukyky säilyy.