Opas koira-avusteiseen työskentelyyn erityisoppilaitoksessa
Romppainen, Sofia; Romppainen, Sofia (2021)
Romppainen, Sofia
Romppainen, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida opas koira-avusteisesta työskentelystä erityisoppilaitoksessa. Oppaan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta koira avusteisesta työskentelystä erityisoppilaitoksessa. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli ammatillinen erityisoppilaitos Ammattiopisto Spesia Oy.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja se koostuu raportista ja oppaasta. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa on koira-avusteinen työskentely ja oppaan kirjoittaminen. Sisällöllisesti opas perustuu koira-avusteiseen työskentelyyn erityisoppilaitoksessa ja mitä työskentelyssä tulee ottaa huomioon. Opas on toteutettu PowerPoint alustalle, laajemman levitysmahdollisuuden ja visuaalisen ilmeen vuoksi.
Oppaan arvio toteutettiin monitahoarviointina. Arviointi toteutettiin numeraalisesti ja sanallisesti. Arvioinnin kohteena oli oppaan sisältöä, ajankohtaisuus, merkittävyys oman työn tekemisen kannalta ja ulkonäkö. Lisäksi arvioitiin lisäsikö opas tietoisuutta koira-avusteisesta työskentelystä erityisoppilaitoksessa. Tulosten perusteella opas lisäsi tietoisuutta. Opas oli ajankohtainen, se koettiin merkitykselliseksi oman työn kannalta. Se oli sisällöllisesti ja ulkoisesti selkeä ja onnistunut.
Opinnäytetyö on kehittämistyö ja se koostuu raportista ja oppaasta. Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa on koira-avusteinen työskentely ja oppaan kirjoittaminen. Sisällöllisesti opas perustuu koira-avusteiseen työskentelyyn erityisoppilaitoksessa ja mitä työskentelyssä tulee ottaa huomioon. Opas on toteutettu PowerPoint alustalle, laajemman levitysmahdollisuuden ja visuaalisen ilmeen vuoksi.
Oppaan arvio toteutettiin monitahoarviointina. Arviointi toteutettiin numeraalisesti ja sanallisesti. Arvioinnin kohteena oli oppaan sisältöä, ajankohtaisuus, merkittävyys oman työn tekemisen kannalta ja ulkonäkö. Lisäksi arvioitiin lisäsikö opas tietoisuutta koira-avusteisesta työskentelystä erityisoppilaitoksessa. Tulosten perusteella opas lisäsi tietoisuutta. Opas oli ajankohtainen, se koettiin merkitykselliseksi oman työn kannalta. Se oli sisällöllisesti ja ulkoisesti selkeä ja onnistunut.