Leanin merkitys toimitusketjun hallinnassa
Noponen, Jukka (2021)
Noponen, Jukka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uusi toimintamalli toimitusketjun hallintaa varten perustuen LEAN-filosofian ajattelumalliin. Opinnäytetyö pohjaa hypoteettiseen yritykseen, josta käytetään myöhemmin nimitystä Yritys Oy. Yritys Oy:n liiketoiminta perustuu täysin tälle ajattelulle ja tärkeimmille kahdellekymmenelle yhteistyökumppanille kehitettiin oma toimintamalli soveltuen tähän ajatteluun. Tapausesimerkkinä tutkimuksessa käytettiin OMP Group Oy:n halua tulla mukaan yhteistyöverkostoon. Kirjallisuustutkimuksessa vertailuun käytettiin Rauma Marine Constructionin vastaavanlaista kehityshanketta. Opinnäytetyössä käytettiin käytännön esimerkkinä titaaniputkesta valmistettavan kierukan valmistusta/kunnostusta. Titaanihitsausta varten rakennetaan oma uusi tuotantotila OMP Group Oy:llä. Tehtyjen tutkimusten perusteella havaitsin LEAN-filosofian soveltuvan hyvin yhteistyöverkoston toimintamalliksi. Tärkeimmät tulokset ovat LEAN-filosofian perustyökalujen käyttöönotto esimerkkiyrityksessä. Näitä ovat RCPS eli juurisyyanalyysi, SMED analyysityökalu, joka lyhentää huomattavasti rikkoontuneiden osien tai koneiden vaihtoon kuluvaa aikaa ja 5S, jossa käyttäjä pystyy organisoimaan omaa tekemistään ja saavuttamaan tehokkuutta. Tietojärjestelmien liittämistä suoraan yhteen ei nähty mahdolliseksi johtuen korkeista kustannuksista vaan päätettiin käyttää kaupallisten asioiden hoitoon sähköpostia sekä Yritys Oy:ssä olevaa ARIBA osto-ohjelmaa. Ohjelman lukuversio on kaikille kumppaneille ladattavissa veloituksetta. Tärkeimpänä tulevaisuuden jatkotoimenpiteenä pidettiin VR-tekniikan hyödyntämistä esim. Pumppujen ja muiden pyörivien laitteiden huollon harjoittelussa. Huoltojen suunnittelussa nähtiin tarpeelliseksi käytännön töiden tekijöiden kanssa käytävää keskustelua. Keskusteluissa kehitetään, parannetaan ja kyseenalaistetaan tehtävän huollon tai korjauksen työjärjestystä ja tapaa.