Eurheilijan kehityspolku Suomessa
Piiroinen, Rasmus; Westerberg, Atte (2021)
Piiroinen, Rasmus
Westerberg, Atte
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621993
Tiivistelmä
Eurheilusta harrastuksena kiinnostuneiden ihmisten määrä on nousussa ja alalle mahtuu uusia harrastustoimintaa tarjoavia tahoja. Eurheilun harrastusmahdollisuuksia tarjoavien yritysten aloittamista helpottaa selkeä eurheilijan kehityspolku, minkä avulla valmennus- ja ohjaustoimintaa on helppo aloittaa rakentamaan. Tämän opinnäytetyön pohjalta uudet ja jo olemassa olevat tahot voivat kehittää selkeän kehityspolun uusille harrastajille. Suomen Elektronisen Urheilun Liitto on määrittänyt alustavan harrastajan kehityspolun, mutta aihe vaati jatkotutkimusta. Tutkimustehtävänä oli tutkia nykyistä eurheilijan kehityspolkua Suomessa ja verrata sitä olemassa olevien urheilulajien kehityspolkuun. Tässä tutkimuksessa tutkittiin jalkapallon kehityspolkua ja selvitettiin haastatteluiden ja tutkimusten kautta nykyistä eurheilun kehityspolkua.
Eurheilussa ei ole määritetty harrastajien kehitysvaiheita ikäryhmiin toisin kuin jalkapallossa. Eurheilun seuratoiminnassa haasteeksi nousi vanhempien vähäinen tietotaito ja lajiymmärrys. Lapsille organisoitu eurheilun kilpailutoiminta on vähäistä ja ammattitasolla kilpailuista on ylitarjontaa. Pelaajien taitotasojen erot vaihtelevat ja niitä on haastava määritellä, mikä laskee kilpailuvietin omaavien harrastajien motivaatiota. Jalkapallovalmennus jaetaan osa-alueisiin, joita on esimerkiksi fyysinen, psykologinen, sosiaalinen ja tekninen/taktinen.
Ratkaisussa pyrittiin edistämään toimeksiantajan pelikerho- ja eurheiluvalmennustoimintaa. Ratkaisussa hyödynnettiin nykyistä eurheilijan kehityspolkua sekä jalkapalloilijan kehityspolkua. Ratkaisuna toimi oma kehityspolku toimeksiantajalle, joka sisälsi tutkimuksesta esille nousseita tuloksia. Käytäntöön vietävä ratkaisu vaatii lisätutkimusta valmennuksen konkreettisesta sisällöstä.
Eurheilussa ei ole määritetty harrastajien kehitysvaiheita ikäryhmiin toisin kuin jalkapallossa. Eurheilun seuratoiminnassa haasteeksi nousi vanhempien vähäinen tietotaito ja lajiymmärrys. Lapsille organisoitu eurheilun kilpailutoiminta on vähäistä ja ammattitasolla kilpailuista on ylitarjontaa. Pelaajien taitotasojen erot vaihtelevat ja niitä on haastava määritellä, mikä laskee kilpailuvietin omaavien harrastajien motivaatiota. Jalkapallovalmennus jaetaan osa-alueisiin, joita on esimerkiksi fyysinen, psykologinen, sosiaalinen ja tekninen/taktinen.
Ratkaisussa pyrittiin edistämään toimeksiantajan pelikerho- ja eurheiluvalmennustoimintaa. Ratkaisussa hyödynnettiin nykyistä eurheilijan kehityspolkua sekä jalkapalloilijan kehityspolkua. Ratkaisuna toimi oma kehityspolku toimeksiantajalle, joka sisälsi tutkimuksesta esille nousseita tuloksia. Käytäntöön vietävä ratkaisu vaatii lisätutkimusta valmennuksen konkreettisesta sisällöstä.