Itä-uudenmaan käräjäoikeuden toimipiste kohtaisten haastemiespäivystyksen työtehtävien yhtenäistäminen
Noronen, Lasse (2021)
Noronen, Lasse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622013
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden haastemiespäivystysten työtehtävien eroavaisuuksia ja tuoda esiin toimipisteiden välisten toimintatapojen eroavaisuuksia. Käräjäoikeus uudistuksen seurauksena neljä eri käräjäoikeutta yhdistys yhdeksi isoksi käräjäoikeudeksi: Itä-Uudenmaan käräjäoikeudeksi. Uudistuksen seurauksena toimeksiantajalla oli tarve tämän kaltaiselle työlle.
Tutkimus suoritettiin kaksivaiheisesti toimipaikkakohtaisesti havainnoimalla toimipistekohtaisesti haastemiespäivystysten toimintaa. Tämän jälkeen havainnoinnin pohjalta tehtiin teemahaastattelu toimipisteessä toimivalle haastemiesten esimiehelle.
Haastemiespäivystykseen liittyvät tehtävät olivat pääpiirteittäin toimipisteissä samoja. Sähköisenvirastopostin hoitaminen ja fyysisen postin hoitaminen, päivystyspuhelimeen vastaaminen, päivystykseen tulleiden asiakkaiden haastaminen- ja asiakirjojen tiedoksiantaminen nousivat esiin jokaisessa havainnoinnissa. Tiedoksiantomerkintöjen tekemisessä asianhallintajärjestelmiin oli eroja kaikkien toimipisteiden välillä. Pienimmät erot olivat Vantaan ja Porvoon välisessä toiminnassa, jossa päivystykseen liittyvät toimintatavat olivat yhtäläiset, ja tämä tuli esille myös haastatteluita tehtäessä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tämän tutkimuksen tulokset auttavat Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden haastemiesten esimiehiä kartoittamaan toimipisteiden välisten toimintatapojen eroavaisuuksia ja luomaan yhtenäisempiä toimintatapoja haastemiespäivystykseen.
Tutkimus suoritettiin kaksivaiheisesti toimipaikkakohtaisesti havainnoimalla toimipistekohtaisesti haastemiespäivystysten toimintaa. Tämän jälkeen havainnoinnin pohjalta tehtiin teemahaastattelu toimipisteessä toimivalle haastemiesten esimiehelle.
Haastemiespäivystykseen liittyvät tehtävät olivat pääpiirteittäin toimipisteissä samoja. Sähköisenvirastopostin hoitaminen ja fyysisen postin hoitaminen, päivystyspuhelimeen vastaaminen, päivystykseen tulleiden asiakkaiden haastaminen- ja asiakirjojen tiedoksiantaminen nousivat esiin jokaisessa havainnoinnissa. Tiedoksiantomerkintöjen tekemisessä asianhallintajärjestelmiin oli eroja kaikkien toimipisteiden välillä. Pienimmät erot olivat Vantaan ja Porvoon välisessä toiminnassa, jossa päivystykseen liittyvät toimintatavat olivat yhtäläiset, ja tämä tuli esille myös haastatteluita tehtäessä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tämän tutkimuksen tulokset auttavat Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden haastemiesten esimiehiä kartoittamaan toimipisteiden välisten toimintatapojen eroavaisuuksia ja luomaan yhtenäisempiä toimintatapoja haastemiespäivystykseen.