Yrityskaupassa siirtyneen henkilöstön pysyvyyteen vaikuttavat tekijät
Hytinkoski, Julia (2021)
Hytinkoski, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922374
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityskaupassa siirtyneen henkilöstön pysyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Työssä selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat uuden henkilöstön pysyvyyteen, miten pysyvyyteen voidaan vaikuttaa sekä mitkä asiat ovat kriittisiä pysyvyyden kannalta. Työn toimeksiantajana toimii taloushallintoalalla toimiva yritys, joka on viime vuosien aikana kasvanut yrityskauppojen avulla. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksen nimeä ei mainita.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn alussa on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään kirja- ja verkkolähteiden avulla yrityskauppoihin ja työhyvinvointiin liittyvään teoriaan. Seuraavaksi työssä tarkastellaan pysyvyyden kannalta kriittisiä tekijöitä eli muutoksen avainhenkilöitä, viestintää, osallistumista, tukea muutoksen aikana ja samaistumista omina alakappaleinaan.
Tietoperustan jälkeen on empiirinen osio, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Empiirinen osio alkaa haastattelumenetelmien ja haastattelujen taustan esittelyllä, jota seuraa haastatteluista saadut tutkimustulokset ja johtopäätökset. Haastattelujen avulla kerättiin tietoa yrityskaupan seurauksena siirtyneeltä uudelta henkilöstöltä heidän ajatuksistaan yrityskaupan ja sen integraation onnistumisesta. Työtä varten haastateltiin kymmentä toimeksiantajayritykseen yrityskaupassa siirtynyttä henkilöä. Haastateltavista viisi työskentelee toimipisteessä A ja viisi toimipisteessä B. Kahden toimipisteen haastattelu mahdollisti yhtäläisyyksien ja erojen vertailun toimipisteiden välillä.
Työn tulokset osoittavat, että yrityskaupasta seuraavalle muutokselle on tärkeää varata aikaa. Muutos täytyy suunnitella hyvin ja hyvin tehty integraatiosuunnitelma kattaa organisaatiomuutoksen eri osa-alueet ja selkeyttää muutosta. Työntekijät tarvitsevat muutoksessa apua erityisesti koulutuksen ja uusien ohjelmistojen kanssa sekä aikaa omaksua organisaatiomuutoksen vaikutukset työhönsä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn alussa on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään kirja- ja verkkolähteiden avulla yrityskauppoihin ja työhyvinvointiin liittyvään teoriaan. Seuraavaksi työssä tarkastellaan pysyvyyden kannalta kriittisiä tekijöitä eli muutoksen avainhenkilöitä, viestintää, osallistumista, tukea muutoksen aikana ja samaistumista omina alakappaleinaan.
Tietoperustan jälkeen on empiirinen osio, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Empiirinen osio alkaa haastattelumenetelmien ja haastattelujen taustan esittelyllä, jota seuraa haastatteluista saadut tutkimustulokset ja johtopäätökset. Haastattelujen avulla kerättiin tietoa yrityskaupan seurauksena siirtyneeltä uudelta henkilöstöltä heidän ajatuksistaan yrityskaupan ja sen integraation onnistumisesta. Työtä varten haastateltiin kymmentä toimeksiantajayritykseen yrityskaupassa siirtynyttä henkilöä. Haastateltavista viisi työskentelee toimipisteessä A ja viisi toimipisteessä B. Kahden toimipisteen haastattelu mahdollisti yhtäläisyyksien ja erojen vertailun toimipisteiden välillä.
Työn tulokset osoittavat, että yrityskaupasta seuraavalle muutokselle on tärkeää varata aikaa. Muutos täytyy suunnitella hyvin ja hyvin tehty integraatiosuunnitelma kattaa organisaatiomuutoksen eri osa-alueet ja selkeyttää muutosta. Työntekijät tarvitsevat muutoksessa apua erityisesti koulutuksen ja uusien ohjelmistojen kanssa sekä aikaa omaksua organisaatiomuutoksen vaikutukset työhönsä.