Monikanavamarkkinointi lihavuuden lääkehoidossa
Linna, Tuomas (2021)
Linna, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022696
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona lääketeollisuudessa toimivalle yritykselle. Lääkeyritys on tutkimukseen ja tuotekehitykseen voimakkaasti panostava kansainvälinen toimija. Heidän yhtenä liiketoiminta-alueena on lihavuuden lääkehoitoon tarkoitettujen valmisteiden tutkimus, tuotekehitys, valmistus sekä myynti ja markkinointi.
Usein ajatellaan, että lihavuudessa on kyse pelkästään elintapavalinnoista ja syömisen ja liikkumisen välisestä tasapainosta. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että todellisuus on paljon moniulotteisempi. Lihavuus on krooninen pitkäaikaissairaus, johon liittyy monet eri tekijät. Geenit, ympäristö ja jopa ihmisen sosioekonominen asema voivat kaikki vaikuttaa lihavuuden kehittymiseen. Toimeksiantajana toimineen lääkeyrityksen kannalta on tärkeä ymmärtää lihavuuden lääkehoidon nykytilanne, mahdolliset esteet ja mahdollisuudet potilaan lääkehoidon aloituksen ja hoidon optimaalisen toteutumisen kannalta. Näiden analysoiminen olikin yksi tämän opinnäytetyön tavoitteista. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli löytää havaittuihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin ratkaisuja monikanavaisen markkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin lääkemarkkinointia ja markkinointia koskevia kirjallisia lähteitä. Lääkehoidon esteitä ja mahdollisuuksia analysoitiin hyödyntämällä erityisesti Taloustutkimus Oy:n toteuttamaa kyselytutkimusta, johon osallistui 506 ylipainoista tai lihavaa henkilöä. Monikanavamarkkinoinnin mahdollisuuksien kuvaus ja kehitysehdotukset perustuvat tutkimusten lisäksi lääkeyrityksen avainhenkilöiden haastatteluihin, joiden avulla kerättiin ajankohtaista tietoa aiheesta. Keskeisimpinä haasteina lihavuuden hoidossa nousivat esiin potilaiden lihavuuteen ja sen hoitoon liittyvät osittain puutteelliset tiedot. Monikanamarkkinoinnin mahdollisiksi ratkaisukeinoiksi näihin haasteisiin tunnistettiin perinteisen markkinointiviestinnän lisäksi ennen kaikkea terveystiedottaminen ja terveydenhuollon henkilöstön koulutusyhteistyö. Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin kuvaamaan lihavuuden hoidon nykytilannetta ja hahmottelemaan käyttökelpoisia keinoja tilanteen parantamiseksi. Työn perusteella voidaan todeta, että terveystaloustieteellinen selvityksen lääkehoidon arvosta lihavuuteen olisi arvokas lisä keskusteluun ja poliittiseen päätöksentekoon.
Usein ajatellaan, että lihavuudessa on kyse pelkästään elintapavalinnoista ja syömisen ja liikkumisen välisestä tasapainosta. Kuitenkin tutkimukset osoittavat, että todellisuus on paljon moniulotteisempi. Lihavuus on krooninen pitkäaikaissairaus, johon liittyy monet eri tekijät. Geenit, ympäristö ja jopa ihmisen sosioekonominen asema voivat kaikki vaikuttaa lihavuuden kehittymiseen. Toimeksiantajana toimineen lääkeyrityksen kannalta on tärkeä ymmärtää lihavuuden lääkehoidon nykytilanne, mahdolliset esteet ja mahdollisuudet potilaan lääkehoidon aloituksen ja hoidon optimaalisen toteutumisen kannalta. Näiden analysoiminen olikin yksi tämän opinnäytetyön tavoitteista. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli löytää havaittuihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin ratkaisuja monikanavaisen markkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin lääkemarkkinointia ja markkinointia koskevia kirjallisia lähteitä. Lääkehoidon esteitä ja mahdollisuuksia analysoitiin hyödyntämällä erityisesti Taloustutkimus Oy:n toteuttamaa kyselytutkimusta, johon osallistui 506 ylipainoista tai lihavaa henkilöä. Monikanavamarkkinoinnin mahdollisuuksien kuvaus ja kehitysehdotukset perustuvat tutkimusten lisäksi lääkeyrityksen avainhenkilöiden haastatteluihin, joiden avulla kerättiin ajankohtaista tietoa aiheesta. Keskeisimpinä haasteina lihavuuden hoidossa nousivat esiin potilaiden lihavuuteen ja sen hoitoon liittyvät osittain puutteelliset tiedot. Monikanamarkkinoinnin mahdollisiksi ratkaisukeinoiksi näihin haasteisiin tunnistettiin perinteisen markkinointiviestinnän lisäksi ennen kaikkea terveystiedottaminen ja terveydenhuollon henkilöstön koulutusyhteistyö. Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin kuvaamaan lihavuuden hoidon nykytilannetta ja hahmottelemaan käyttökelpoisia keinoja tilanteen parantamiseksi. Työn perusteella voidaan todeta, että terveystaloustieteellinen selvityksen lääkehoidon arvosta lihavuuteen olisi arvokas lisä keskusteluun ja poliittiseen päätöksentekoon.