Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Muistisairaan kohtaaminen optikkoliikkeessä : opas muistisairaan kohtaamiseen optikkoliikkeessä

Hyvönen, Mariella; Seppälä, Marleena (2021)

 
Avaa tiedosto
Muistisairaan kohtaaminen optikkoliikkeessä - Opas optikkoliikkeisiin_Hyvonen ja Seppala.pdf (5.786Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Hyvönen, Mariella
Seppälä, Marleena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223389
Tiivistelmä
Optikkoliikkeiden asiakaskunnasta merkittävä osa on keski-ikäisiä ja iäkkäitä. Muistisairauksien esiintyvyys on maailmanlaajuisesti kasvussa, ja Suomessa muistisairauksia ilmenee vuosittain noin 14 500 henkilöllä, joista valtaosa on iäkkäitä. Muistisairaudet eivät kosketa pelkästään iäkkäitä vaan myös noin 30–65-vuotiaita työikäisiä. Huomattava osa näistä jää kuitenkin diagnosoimatta. Muistisairaiden asiakkaiden kanssa toimiminen saattaa olla hankalaa, ja asiakaspalvelutilanteessa voi helposti unohtua muistisairaan erityistarpeet.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osuudesta ja toiminnallisesta tuotoksesta, eli sähköisestä oppaasta. Kirjallinen osuus käsittelee muistisairauksia, muistisairaan asiakkaan kohtaamista yleisesti, muistisairauksien vaikutuksia näkemiseen sekä kuinka muistisairaudet voidaan ottaa huomioon optikkoliikkeessä asiakaspalvelu- ja tutkimustilanteissa. Opas pohjautuu opinnäytetyössämme esitettyyn teoriaperustaan ja siinä käytettyihin lähteisiin. Oppaaseen on tiivistetty tietoperustasta optikoille ja optisille myyjille hyödyllisin tieto muistisairaan kohtaamiseen ja tämän kanssa toimimiseen. Oppaan sisältö on kompakti ja helppolukuinen tiivistelmä opinnäytetyöstämme.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota opas optometrian alan ammattilaisille ja opiskelijoille muistisairaiden asiakkaiden palvelemisen ja tutkimisen tueksi. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja helppolukuinen opas, johon lukijan on helppo uppoutua.
Optometrian tutkinto-ohjelmassa ei syvennytä kaikkien eri erityisryhmien kanssa työskentelyyn, joten työelämässä ensimmäiset muistisairaat asiakkaat saattavat olla ongelmallisia. Koemme, että opinnäytetyöhömme liittyvä opas olisi hyödyllinen perusopas muistisairaan kanssa toimimiseen ja se toimisi muistilistana asioista, mitä tulee ottaa huomioon asiakaspalvelussa ja tutkimustilanteessa.
 
A significant proportion of the optician’s clientele are middle-aged and elderly. The prevalence of dementia is increasing globally with approximately 14,500 cases occurring annually in Finland alone. Operating with customers with dementia may be challenging, and in a customer service the special needs of a dementia patient can easily be overlooked.
The thesis consists of a written section and an electronic guide. The guide is based on the theory basis presented in our thesis and the sources used in it. For encountering and working with a customer with dementia as opticians and optical vendors, the most useful information from a database is summarized in the guide. The guide's content is a compact and easy-to-read summary of our thesis.
The purpose of the thesis was to compile a guide for optometry professionals and students in support of serving and researching memory ill clients. The degree programme in Optometry does not go deeper into how to work with all the different special groups, so the first memory-ill clients in employment may be problematic. We feel that a guide related to our thesis would be a useful basic guide on how to encounter customers with dementia and what to consider in the customer service and in a research situation.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste