Näkökenttäpuutokset ja perimetria : luento näkökentistä ja näkökenttäpuutoksista optikoille ja optometristeille
Sassali, Hilkka; Korhonen, Eevi (2021)
Sassali, Hilkka
Korhonen, Eevi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323663
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen projekti, joka toteutettiin yhteistyökumppanin toimeksiantona. Tehty projekti oli luento näkökentistä, näkökenttäpuutoksista ja perimetriasta. Luentoprojektin alkuperäisenä tarkoituksena oli paikan päällä järjestettävä koulutusluento, ennen toimeksiantajan optikkoliikkeisiin tulevia näkökenttien tutkimuslaitteita. Kuitenkin COVID-19 -pandemian mukanaan tuomat muutokset muuttivat luennon tarvetta, sekä järjestämistapaa. Työn tarkoitukseksi tuli tuottaa optikoille/optometristeille helposti ymmärrettävä luentokokonaisuus, joka kannustaisi näkökenttien tutkimiseen omalla vastaanotolla. Luento järjestettiin etäyhteydellä 4.10.2021 Go to Webinar -alustalla. Alustan järjestelyistä vastasi toimeksiantaja. Luennosta tehtiin tallenne, joka annettiin editoituna toimeksiantajan käyttöön. Toimeksiantajan optikot/optometristit, jotka osallistuivat luennolle joko etäyhteydellä tai katsomalla luentotallenteen jälkeenpäin. Luentoon osallistuminen oikeuttaa yhteen (1) täydennyskoulutuspisteeseen. Luennosta kerättiin palautetta Webropol-kyselytyökalun avulla etäluennon jälkeen 7.10.2021 saakka. Luentopalautteessa vastattiin asteikolla 1–5 tai täysin samaa mieltä – täysin eri mieltä, arvioiden luennon onnistumista, luentomateriaalin selkeyttä, sekä sitä, että opettiko luento jotain uutta. Kahdeksasta (8) etäluentoon osallistuneesta, kolme (3) vastasi kyselyyn, jossa luennon onnistumisen kokonaiskeskiarvoksi arvioitiin 4. Vastausmäärien vähyys heikentää vastausten luotettavuutta, mutta antaa suuntaa siitä, miten osallistuneet arvioivat luentoa. Subjektiivisesti arvioituna luentoprojekti oli kokonaisuudessaan haastava, mutta ammatillista osaamista kasvattava prosessi. Yhteistyön sujuvuus ja muuttuviin tilanteisiin ratkaisukeskeisesti suhtautuminen tekivät projektin toteutuksesta sujuvan. Tulevaisuudessa näkökenttiin ja perimetriaan liittyvissä opinnäytetöissä olisi hyvä keskittyä vain yhteen osa-alueeseen. Olisi tärkeää koota suomenkielistä tietoa näkökenttäpuutoksista ja perimetriasta, sekä eri tutkimusmenetelmiä apuna käyttäen tutkia, kuinka näkökenttiä tutkitaan Suomessa.