Uuden verkkosivuston toteuttaminen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Laitila, Matleena (2021)
Laitila, Matleena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120723979
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin verkkosivusto hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tarkoituksena oli tehdä portfoliotyylinen verkkosivusto toimeksiantajan asiakkaalle.
Työn tavoitteena oli tutkia asiakkaan edellisen verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä, etsiä tietoa hakukoneoptimoinnista ja toteuttaa uudet verkkosivut niin, että ne palvelevat asiakkaan tarpeita ja ovat laadukkaasti hakukoneoptimoidut. Minimitavoite hakukonenäkyvyydelle oli saada uudet verkkosivut nousemaan Googlen hakutuloksissa ensimmäisille sijoille asiakkaan omalla nimellä.Lisäksi tavoitteena oli selvittää muita hakusanoja, joilla sivustoa voidaan nyt ja jatkossa optimoida.
Teoriaosuudessa käytiin läpi hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia asioita, hyödyllisiä työkaluja sekä asiakkaan aiemman sivuston hakukonenäkyvyyttä. Teoriaosuudessa selvitettiin tietoa siitä, mihin asioihin toiminnallisessa osiossa kiinnitetään huomiota. Aineistoa etsittiin alan aiheita käsitteleviltä verkkosivuilta. Kirjallista aineistoa välteltiin, sillä ala on jatkuvasti kehittyvä ja ajankohtaista kirjallista tietoa on vaikea saada.
Toiminnallisessa osiossa tehtiin pohjatietojen perusteella suunnitelma verkkosivuston toteutuksesta ja rakennettiin sivusto suunnitelman mukaisesti. Sivusto saatiin toteutettua alkuperäisten suunnitelmien mukaiseksi ajallaan. Asiakkaan toivomia lisämuutoksia ei ehditty tehdä ennen opinnäytetyön kirjoittamisen valmistumista, joten muutosten tekemistä ja tekstisisällön asettamista jatketaan vielä. Sivusto onnistuttiin rakentamaan teknisesti hyvin ja suunnitellut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet toteutettiin. Hakukoneoptimoinnin tuloksia analysoidaan myöhemmin,sivuston julkaisun jälkeen.
Työn tavoitteena oli tutkia asiakkaan edellisen verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä, etsiä tietoa hakukoneoptimoinnista ja toteuttaa uudet verkkosivut niin, että ne palvelevat asiakkaan tarpeita ja ovat laadukkaasti hakukoneoptimoidut. Minimitavoite hakukonenäkyvyydelle oli saada uudet verkkosivut nousemaan Googlen hakutuloksissa ensimmäisille sijoille asiakkaan omalla nimellä.Lisäksi tavoitteena oli selvittää muita hakusanoja, joilla sivustoa voidaan nyt ja jatkossa optimoida.
Teoriaosuudessa käytiin läpi hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia asioita, hyödyllisiä työkaluja sekä asiakkaan aiemman sivuston hakukonenäkyvyyttä. Teoriaosuudessa selvitettiin tietoa siitä, mihin asioihin toiminnallisessa osiossa kiinnitetään huomiota. Aineistoa etsittiin alan aiheita käsitteleviltä verkkosivuilta. Kirjallista aineistoa välteltiin, sillä ala on jatkuvasti kehittyvä ja ajankohtaista kirjallista tietoa on vaikea saada.
Toiminnallisessa osiossa tehtiin pohjatietojen perusteella suunnitelma verkkosivuston toteutuksesta ja rakennettiin sivusto suunnitelman mukaisesti. Sivusto saatiin toteutettua alkuperäisten suunnitelmien mukaiseksi ajallaan. Asiakkaan toivomia lisämuutoksia ei ehditty tehdä ennen opinnäytetyön kirjoittamisen valmistumista, joten muutosten tekemistä ja tekstisisällön asettamista jatketaan vielä. Sivusto onnistuttiin rakentamaan teknisesti hyvin ja suunnitellut hakukoneoptimoinnin toimenpiteet toteutettiin. Hakukoneoptimoinnin tuloksia analysoidaan myöhemmin,sivuston julkaisun jälkeen.