Lisätty todellisuus Puolustusvoimain koulutusharjoituksessa
Koli, Robert (2021)
Koli, Robert
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623918
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite oli löytää arjen ratkaisutapoja Puolustusvoimain koulutusharjoituksiin käyttämällä lisättyä todellisuutta. Laitteita ja ratkaisuja voi hyödyntää Puolustusvoimain koulutusrasteilla, kuten tunnistamis- ja suunnistusharjoituksissa.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu Puolustusvoimain omista ja muista verkkoartikkeleista, jotka käsittelevät lisättyä todellisuutta ja arjen laitteita. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan todellisen ympäristön näkymää, johon on lisätty tietokoneella tuotua kuvaa, ääntä, videota tai tekstiä. Arjen käsitteet jakautuvat kolmeen osaan: arjen välineet, arjen ratkaisut ja arjen järjestelmät. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, joiden aiheina olivat arjen välineiden ja ratkaisujen käyttö harjoitustilanteissa.
Työssä luotiin esimerkkidemonstraatio tunnistus- ja suunnistus harjoitukseen kuuluvista aihealueista. Suunnistamisharjoituksessa rastin löytämiseen voisi käyttää Google Maps -sovellusta navigoimiseen GPS:än avulla ja samalla maastossa ilmenevät vihollisliikkeet voidaan merkitä Hawk Maps -karttasovellukseen, jossa dataa voi siirtää ja lähettää Whatsappin kautta. Tunnistamisharjoitusta varten on varusmiehelle viety maastoon QR-koodi Google Forms -kyselyyn, missä hänen tulee vastata erilaisiin tunnistamiskysymyksiin.
Demonstroiduista harjoituksissa löytyy suurta potentiaalia käyttöönottoa varten. Varsinaista käyttökokemusta voi hankkia vasta todellisessa käyttötilanteessa. Käyttäjien eriävät liittymäpalvelut voivat tuoda internetin käyttöön ongelmia. Jotta voidaan tehdä realistisempia skenaarioita lisätyllä todellisuudella, olisi fiksua luoda oma sovellus, missä voidaan tuoda vihollisliikkeet suoraan ruutuun.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu Puolustusvoimain omista ja muista verkkoartikkeleista, jotka käsittelevät lisättyä todellisuutta ja arjen laitteita. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan todellisen ympäristön näkymää, johon on lisätty tietokoneella tuotua kuvaa, ääntä, videota tai tekstiä. Arjen käsitteet jakautuvat kolmeen osaan: arjen välineet, arjen ratkaisut ja arjen järjestelmät. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja, joiden aiheina olivat arjen välineiden ja ratkaisujen käyttö harjoitustilanteissa.
Työssä luotiin esimerkkidemonstraatio tunnistus- ja suunnistus harjoitukseen kuuluvista aihealueista. Suunnistamisharjoituksessa rastin löytämiseen voisi käyttää Google Maps -sovellusta navigoimiseen GPS:än avulla ja samalla maastossa ilmenevät vihollisliikkeet voidaan merkitä Hawk Maps -karttasovellukseen, jossa dataa voi siirtää ja lähettää Whatsappin kautta. Tunnistamisharjoitusta varten on varusmiehelle viety maastoon QR-koodi Google Forms -kyselyyn, missä hänen tulee vastata erilaisiin tunnistamiskysymyksiin.
Demonstroiduista harjoituksissa löytyy suurta potentiaalia käyttöönottoa varten. Varsinaista käyttökokemusta voi hankkia vasta todellisessa käyttötilanteessa. Käyttäjien eriävät liittymäpalvelut voivat tuoda internetin käyttöön ongelmia. Jotta voidaan tehdä realistisempia skenaarioita lisätyllä todellisuudella, olisi fiksua luoda oma sovellus, missä voidaan tuoda vihollisliikkeet suoraan ruutuun.