Työntekijöiden kokemuksia nuoren dialektisen käyttäytymisterapiaprosessin tukemisesta lastensuojelutyön arjessa
Huhtanen, Karoliina (2021)
Huhtanen, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724050
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli nuoren käymän dialektisen käyttäytymisterapiaprosessin (DKT) ja sen tukemisen näkyväksi tekeminen työntekijän näkökulmasta. Tarkoituksena oli tuottaa selvitys dialektisesta käyttäytymisterapiaprosessista ja sen tukemisesta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä suomalaisen yksityisen lastensuojelunyksikön kanssa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen osiossa tarkasteltiin lastensuojelua ja sijaishuoltoa yleisesti ja tarkemmin nuorten kohtaamia ongelmia sekä dialektista käyttäytymisterapiaa yhtenä ratkaisuna näihin. Opinnäytetyö oli laadullinen ja tutkimuksellinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri lastensuojelulaitoksen työntekijöitä, joita oli yhteensä kuusi. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Työntekijöiden vastausten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia.
Työntekijöiden kokemukset jakaantuivat kokemuksiin DKT-prosessin tavoitteista, DKT-prosessiin liittyvistä painotuksista sekä DKT-prosessiin liittyvistä nuoren ja lähiaikuisten opettelemista taidoista. Tavoitteet liittyivät nuoren ja vanhempien osalta arjen sujumiseen, jossa vanhempien sitoutumisella oli suuri merkitys. DKT-prosessiin liittyvistä painotuksista biososiaalinen teoria, validointi ja ketjuanalyysi olivat käsitteinä monelle vieraita, mutta toisaalta niiden varsinainen sisältö oli usealle tuttua. Nuoren ja lähiaikuisten opettelemat taidot olivat osin samoja ja pääajatuksena oli nuoren selviytymisen tukeminen. Työntekijöiden kokemukset tukivat käsitystä siitä, että DKT on toimiva menetelmä lastensuojelun kontekstissa. Kehittämisehdotuksena tulosten perusteella tilaajalle oli DKT-prosessiin liittyvien keskustelujen jatkaminen ja syventäminen. Selvityksen tuloksena syntyi vielä huoneentaulu, jossa lyhyesti kerrotaan mistä DKT:ssa on kyse.
Työntekijöiden kokemukset jakaantuivat kokemuksiin DKT-prosessin tavoitteista, DKT-prosessiin liittyvistä painotuksista sekä DKT-prosessiin liittyvistä nuoren ja lähiaikuisten opettelemista taidoista. Tavoitteet liittyivät nuoren ja vanhempien osalta arjen sujumiseen, jossa vanhempien sitoutumisella oli suuri merkitys. DKT-prosessiin liittyvistä painotuksista biososiaalinen teoria, validointi ja ketjuanalyysi olivat käsitteinä monelle vieraita, mutta toisaalta niiden varsinainen sisältö oli usealle tuttua. Nuoren ja lähiaikuisten opettelemat taidot olivat osin samoja ja pääajatuksena oli nuoren selviytymisen tukeminen. Työntekijöiden kokemukset tukivat käsitystä siitä, että DKT on toimiva menetelmä lastensuojelun kontekstissa. Kehittämisehdotuksena tulosten perusteella tilaajalle oli DKT-prosessiin liittyvien keskustelujen jatkaminen ja syventäminen. Selvityksen tuloksena syntyi vielä huoneentaulu, jossa lyhyesti kerrotaan mistä DKT:ssa on kyse.