Tietohallinnon palveluiden hallintamalli
Alakangas, Marko (2021)
Alakangas, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325591
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajayrityksen ylimmän johdon mielipiteitä tietohallinnon ydintehtävistä, ja sitä minkälainen hallinnollisen ympäristön tulisi olla, jotta se vastaisi parhaiten yhtiön toimintaympäristön tarpeisiin tulevaisuudessa. Tavoitteena oli, että opinnäytetyössä laadittua yrityksen hallinnollisten palveluiden viitekehystä voidaan suoraan hyödyntää kohdeyrityksen palveluiden hallinnassa sekä uusia palveluita kehittäessä.
Ajatus aiheeseen nousi esille tarpeesta uudistaa yrityksen tietohallintostrategia vastaaman nykyajan ympäristön vaatimuksia sekä yhtiön kasvavia tarpeita. Tutkimusosuus toteutettiin dokumentaatioanalyysillä sekä teemahaastattelumallilla. Kohderyhmäksi valikoitui yrityksen ylimmän johdon henkilöt. Dokumentaatioanalyysi ja teemahaastattelut (8 kappaletta) toteutettiin keväällä 2021.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta perustuu Suomen valtion lakeihin, säädöksiin, valtionvarainministeriön ohjeisiin sekä alan keskeisiin standardeihin ja trendeihin.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä voidaan pitää hallinnollisten palveluiden viitekehyksen syntymistä sekä tietohallinnon tärkeimpien tehtävien ja palveluiden hallinnollisten haasteiden tunnistamista.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, sillä tehtyä työtä aletaan hyödyntää yrityksessä käytännössä. Laadittujen lyhyen- ja pitkänaikavälin suunnitelmien avulla yrityksessä voidaan parantaa tuotekehitysprosessia yhdessä olemassa olevan riskienhallintaprosessin kanssa.
Ajatus aiheeseen nousi esille tarpeesta uudistaa yrityksen tietohallintostrategia vastaaman nykyajan ympäristön vaatimuksia sekä yhtiön kasvavia tarpeita. Tutkimusosuus toteutettiin dokumentaatioanalyysillä sekä teemahaastattelumallilla. Kohderyhmäksi valikoitui yrityksen ylimmän johdon henkilöt. Dokumentaatioanalyysi ja teemahaastattelut (8 kappaletta) toteutettiin keväällä 2021.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta perustuu Suomen valtion lakeihin, säädöksiin, valtionvarainministeriön ohjeisiin sekä alan keskeisiin standardeihin ja trendeihin.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä voidaan pitää hallinnollisten palveluiden viitekehyksen syntymistä sekä tietohallinnon tärkeimpien tehtävien ja palveluiden hallinnollisten haasteiden tunnistamista.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, sillä tehtyä työtä aletaan hyödyntää yrityksessä käytännössä. Laadittujen lyhyen- ja pitkänaikavälin suunnitelmien avulla yrityksessä voidaan parantaa tuotekehitysprosessia yhdessä olemassa olevan riskienhallintaprosessin kanssa.