Ohjelmistoyrityksen asiakaspalvelun ja tuotekehityksen yhteisten tehokkaiden toimintamallien kehittäminen : Crafthouse Oy
Leeve, Hanna (2021)
Leeve, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325659
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toteutettiin Crafthouse Oy:lle ja sen tavoitteena oli kehittää pienen suomalaisen ohjelmistotalon eri tiimien välistä yhteistyötä ja sen myötä kustannustehokkuutta sekä luoda ohjeistus yhteisiin työtapoihin.
Opinnäytetyön kymmenen viikkoa kestäneen viikkoraportoinnin aikana seurattiin asiakaspalvelupäällikön työtehtäviä, kehittymistä työssään ja kasvamista uuteen rooliinsa tehtävien monipuolistuessa. Viikkoraportoinnin aikana työssä esiin nousseita aiheita pohdittiin ja tutkittiin tarkemmin viikkoanalyyseissa, joissa haettiin myös ratkaisuja siihen, miten toimimalla voitaisiin jatkossa välttää tällä hetkellä ajankohtaisia ongelmia henkilöstön yhteistoiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin johtamiseen, työtapoihin ja niiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä kunkin viikon analysoitavaa aihetta sivuavia raportteja ja lehtiartikkeleita. Tärkeimpänä menetelmänä käytettiin havainnointia henkilöstön vuorovaikutuksesta sekä sisäisesti että yrityksen ulkopuolelle sekä toimintatapojen reflektointia tunnettuihin, toimiviin menetelmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Crafthouse Way of Working -dokumentti, joka kuvaa työn kulkua yrityksen eri tiimeissä sekä yhteisesti ja antaa selkeät suuntaviivat jokaiselle yrityksen työntekijälle Crafthousen tavoista toimia ja tehdä työtä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneen dokumentin kehittämistä jatketaan yrityksessä yhdessä henkilöstön kanssa. Osallistamisen toivotaan avaavan mahdollisuuden uudenlaiseen yrityskulttuuriin, jossa jokainen työntekijä kokee voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan yrityksen toimintaan ja tuloksiin ja kokee myös voivansa allekirjoittaa yhteisesti sovitut toimintamallit epäröimättä.
Opinnäytetyön kymmenen viikkoa kestäneen viikkoraportoinnin aikana seurattiin asiakaspalvelupäällikön työtehtäviä, kehittymistä työssään ja kasvamista uuteen rooliinsa tehtävien monipuolistuessa. Viikkoraportoinnin aikana työssä esiin nousseita aiheita pohdittiin ja tutkittiin tarkemmin viikkoanalyyseissa, joissa haettiin myös ratkaisuja siihen, miten toimimalla voitaisiin jatkossa välttää tällä hetkellä ajankohtaisia ongelmia henkilöstön yhteistoiminnassa.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin johtamiseen, työtapoihin ja niiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta, sekä kunkin viikon analysoitavaa aihetta sivuavia raportteja ja lehtiartikkeleita. Tärkeimpänä menetelmänä käytettiin havainnointia henkilöstön vuorovaikutuksesta sekä sisäisesti että yrityksen ulkopuolelle sekä toimintatapojen reflektointia tunnettuihin, toimiviin menetelmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Crafthouse Way of Working -dokumentti, joka kuvaa työn kulkua yrityksen eri tiimeissä sekä yhteisesti ja antaa selkeät suuntaviivat jokaiselle yrityksen työntekijälle Crafthousen tavoista toimia ja tehdä työtä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneen dokumentin kehittämistä jatketaan yrityksessä yhdessä henkilöstön kanssa. Osallistamisen toivotaan avaavan mahdollisuuden uudenlaiseen yrityskulttuuriin, jossa jokainen työntekijä kokee voivansa vaikuttaa omalla toiminnallaan yrityksen toimintaan ja tuloksiin ja kokee myös voivansa allekirjoittaa yhteisesti sovitut toimintamallit epäröimättä.