Henkilöstösuunnittelun toimintaohjeet työntekijöiden käytettävyyden tehokkuuden ja työn tekemisen mielekkyyden kehittämiseksi
Pekkanen, Janne (2021)
Pekkanen, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325677
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli luoda henkilöstösuunnittelua tukevat toimintaohjeet. Toimintaohjeiden tavoitteena oli kasvattaa heiton kuljettajana työskentelevien veturinkuljettajien käytettävyyden tehokkuutta sekä työn tekemisen mielekkyyttä. Heiton kuljettajalla tarkoitetaan työntekijää, jolle kolmiviikkoistyöjaksoon suunnitellaan ainoastaan työ- ja vapaapäivät. Toimintaohjeet on luotu käytettäväksi suunnitteluprosessin jaksonsuunnitteluvaiheessa, jossa kolmiviikkoisten työjaksojen sisällöt sekä työ- ja vapaapäivien suunnittelu toteutetaan.
Onnistuneen liiketoiminnan vaatimukset muuttuvat jatkuvasti, ja yritysten tulee etsiä uusia toimintatapoja ja ratkaisuja kilpailuaseman sekä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi. Asiakastyytyväisyys syntyy hyvän asiakaskokemuksen myötä, johon yrityksen henkilöstö työpanoksellaan vaikuttaa. Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on liiketoiminnan elinehto, jonka myötä yritysten on pystyttävä kehittymään asiakastarpeiden muuttumisen mukana. Ketterien, hyvin suunniteltujen ja joustavien henkilöstöratkaisujen avulla henkilöstöstä saadaan suurin hyöty irti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui henkilöstösuunnittelusta, sen eri osista ja sen vaikutuksesta yrityksen tuloksellisuuteen sekä henkilöstön hyvinvointiin. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja siinä kehitettiin heiton kuljettajana työskentelevien veturinkuljettajien käytettävyyden tehokkuutta sekä heiton kuljettajana työskentelyn mielekkyyttä luomalla henkilöstösuunnittelua tukevat toimintaohjeet. Toimintaohjeet luotiin ja toteutettiin fokusryhmä-haastatteluiden avulla selvittämällä eri sidosryhmien näkemyksiä toimintaohjeiden keskeiseksi sisällöksi. Tämän lisäksi toimintaohjeiden kehittämisessä käytettiin apuna työvuorotietojen analysoimisen myötä esille nousseita seikkoja. Toimintaohjeiden onnistuneisuuden varmistamiseksi palautetta kerättiin toimeksiantajalta.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin toimintaohjeet, joiden avulla työntekijöiden käytettävyyttä voidaan parantaa ja työn tekemisen mielekkyyttä kasvattaa. Soveltamalla toimintaohjeita työjakson suunnitteluvaiheessa on mahdollista vaikuttaa työn ja työn tekemiseen varatun resurssin parempaan kohdistumiseen ja sen myötä hukkaresurssin vähentämiseen. Paremmin kohdistettu henkilöstöresurssi tukee laadukkaampien työvuorojen suunnittelua ja mahdollistaa suuremman henkilöstöresurssin käytön, joka kasvattaa sekä työntekijöiden työn tekemisen mielekkyyttä että mahdollisuutta vaikuttaa oman työpäivän ajankohtaan ja sisältöön.
Onnistuneen liiketoiminnan vaatimukset muuttuvat jatkuvasti, ja yritysten tulee etsiä uusia toimintatapoja ja ratkaisuja kilpailuaseman sekä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi. Asiakastyytyväisyys syntyy hyvän asiakaskokemuksen myötä, johon yrityksen henkilöstö työpanoksellaan vaikuttaa. Asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on liiketoiminnan elinehto, jonka myötä yritysten on pystyttävä kehittymään asiakastarpeiden muuttumisen mukana. Ketterien, hyvin suunniteltujen ja joustavien henkilöstöratkaisujen avulla henkilöstöstä saadaan suurin hyöty irti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui henkilöstösuunnittelusta, sen eri osista ja sen vaikutuksesta yrityksen tuloksellisuuteen sekä henkilöstön hyvinvointiin. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja siinä kehitettiin heiton kuljettajana työskentelevien veturinkuljettajien käytettävyyden tehokkuutta sekä heiton kuljettajana työskentelyn mielekkyyttä luomalla henkilöstösuunnittelua tukevat toimintaohjeet. Toimintaohjeet luotiin ja toteutettiin fokusryhmä-haastatteluiden avulla selvittämällä eri sidosryhmien näkemyksiä toimintaohjeiden keskeiseksi sisällöksi. Tämän lisäksi toimintaohjeiden kehittämisessä käytettiin apuna työvuorotietojen analysoimisen myötä esille nousseita seikkoja. Toimintaohjeiden onnistuneisuuden varmistamiseksi palautetta kerättiin toimeksiantajalta.
Opinnäytetyön tuloksena toteutettiin toimintaohjeet, joiden avulla työntekijöiden käytettävyyttä voidaan parantaa ja työn tekemisen mielekkyyttä kasvattaa. Soveltamalla toimintaohjeita työjakson suunnitteluvaiheessa on mahdollista vaikuttaa työn ja työn tekemiseen varatun resurssin parempaan kohdistumiseen ja sen myötä hukkaresurssin vähentämiseen. Paremmin kohdistettu henkilöstöresurssi tukee laadukkaampien työvuorojen suunnittelua ja mahdollistaa suuremman henkilöstöresurssin käytön, joka kasvattaa sekä työntekijöiden työn tekemisen mielekkyyttä että mahdollisuutta vaikuttaa oman työpäivän ajankohtaan ja sisältöön.