Miten jakelija voi edistää kosmetiikan myyntiä ketjuliikkeissä?
Linna, Tiina (2021)
Linna, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626530
Tiivistelmä
Kosmetiikka-ala kasvaa nopeasti ja kilpailu kiristyy. Uusia tuotteita lanseerataan jatkuvasti ja yritysten pitää erottua entistä tehokkaammin muista. Erottumisessa apuna toimivat erilaiset kosmetiikkayritysten suosiossa olevat myynninedistämisen keinot. Kehittämistyön tavoitteena on kehittää uusia ja toimivia myynninedistämisen keinoja ja käydä läpi jo käytössä olevat keinot. Tarkoituksena on kasvattaa kosmetiikkatuotteiden myyntiä ketjuliikkeissä. Kehittämistyön toimeksiantajana toimii kosmetiikan jakelija, joka tuo maahan erilaisia kosmetiikan tuotemerkkejä. Opinnäytetyön tekijä työskentelee myös itse toimeksiantajan yrityksessä. Työssä on keskitytty lähinnä tiettyyn tuotemerkkiin ja ketjuliikkeeseen, jossa merkkiä on myynnissä. Käsitellyt yritykset on pidetty anonyymeinä.
Tietoperusta keskittyi yritysten erilaisiin myynninedistämisen keinoihin, asiakkaan ostoprosessiin ja sen vaiheisiin, asiakaspalvelun merkitykseen myynninkehittämisessä ja hyvän myyjän ominaisuuksiin. Kehittämistyössä on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Jakelijalla työskenteleviä tuotekonsulentteja haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Ketjuliikkeen myyjille lähetettiin sähköinen kysely. Ketjuliikkeen myyntilukuja tarkasteltiin dokumenttianalyysin avulla. Työn keskeisin tulos oli konsulenttien haastattelussa ilmennyt toive arvostuksen ja kiittämisen lisäämisestä. Konsulenttien arvostuksen lisääminen valikoitui merkitykselliseksi tulokseksi ja tärkeäksi myynninedistämisen keinoksi, johon jakelija voi vaikuttaa. Konsulentit nähtiin myös ketjuliikkeen myyjille tehdyn kyselyn perusteella toivotuimpana apuna myynninkehittämisessä. Heidän läsnäolollaan on positiivinen vaikutus myyntiin ja heidän työnsä on tehokkain tapa kasvattaa myyntiä ketjuliikkeissä. Ketjuliikkeen myyntilukujen analysointi tuki myös samaa johtopäätöstä.
Kehittämistyön tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa. Tulosten pohjalta vaihdettiin ajatuksia ja kehitysideoita, joita yrityksessä voitaisiin toteuttaa. Merkittävimmät kehitysehdotukset olivat konsulenttien porrastettu palkitsemismalli, säännölliset tiimipalaverit ja kehityskeskustelut. Näiden tavoitteena on kasvattaa arvostuksen tunnetta.
Asiasanat: myynti, myynnin kehittäminen, myynnin kasvattaminen, kosmetiikka, ketjuliike
Tietoperusta keskittyi yritysten erilaisiin myynninedistämisen keinoihin, asiakkaan ostoprosessiin ja sen vaiheisiin, asiakaspalvelun merkitykseen myynninkehittämisessä ja hyvän myyjän ominaisuuksiin. Kehittämistyössä on hyödynnetty laadullisia menetelmiä. Jakelijalla työskenteleviä tuotekonsulentteja haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Ketjuliikkeen myyjille lähetettiin sähköinen kysely. Ketjuliikkeen myyntilukuja tarkasteltiin dokumenttianalyysin avulla. Työn keskeisin tulos oli konsulenttien haastattelussa ilmennyt toive arvostuksen ja kiittämisen lisäämisestä. Konsulenttien arvostuksen lisääminen valikoitui merkitykselliseksi tulokseksi ja tärkeäksi myynninedistämisen keinoksi, johon jakelija voi vaikuttaa. Konsulentit nähtiin myös ketjuliikkeen myyjille tehdyn kyselyn perusteella toivotuimpana apuna myynninkehittämisessä. Heidän läsnäolollaan on positiivinen vaikutus myyntiin ja heidän työnsä on tehokkain tapa kasvattaa myyntiä ketjuliikkeissä. Ketjuliikkeen myyntilukujen analysointi tuki myös samaa johtopäätöstä.
Kehittämistyön tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa. Tulosten pohjalta vaihdettiin ajatuksia ja kehitysideoita, joita yrityksessä voitaisiin toteuttaa. Merkittävimmät kehitysehdotukset olivat konsulenttien porrastettu palkitsemismalli, säännölliset tiimipalaverit ja kehityskeskustelut. Näiden tavoitteena on kasvattaa arvostuksen tunnetta.
Asiasanat: myynti, myynnin kehittäminen, myynnin kasvattaminen, kosmetiikka, ketjuliike