Selvitys hyötyajoneuvoasentajien koulutustarpeesta
Heino, Arttu (2021)
Heino, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726657
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Salon alueen raskaan kaluston korjaamoiden tarvetta hyötyajoneuvoasennuskoulutukselle ja alan työvoimatilannetta. Toisena tavoitteena oli selvittää autoalalle tulevien opiskelijoiden tietämystä ja asennetta hyötyajoneuvoasentajakoulutuksesta. Tutkimustyö tehtiin Salon seudun koulutuskuntayhtymälle, joka on autoalan koulutusta tarjoava oppilaitos Salon ja Salon lähikuntien alueella. Tutkimus rajattiin koskemaan autoalan perustutkinnon opiskelijoita, jotka ovat juuri aloittaneet opintonsa, sekä hyötyajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaa harjoittavien yritysten työntekijöitä. Yritykset oli valikoitu satunnaisesti ja niistä oli edustettuina Salon alueen hyötyajoneuvoalan yrityksistä laaja otanta. Yritykset toimivat samalla alalla, mutta poikkesivat suuresti toisistaan.
Tutkimusta alettiin tehdä kvantitatiivisesti, koska haluttiin saada mahdollisimman selkeät ja helposti tulkittavat tulokset. Lisäksi tavoitteena oli tehdä tutkimus, joka olisi mahdollista tarvittaessa toistaa. Tiedonhankintatapoina käytettiin kyselyitä Likert-asteikon mukaisesti. Kyselyt kohdistettiin opiskelijoihin ja yrityksiin. Teoriassa perehdyttiin kvantitatiiviseen ja laadulliseen tutkimukseen, kyselytutkimuksen tekemiseen sekä autoalaan ja autoalan opetukseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella löydettiin kehityskohteita, joilla saataisiin lisättyä hakijoita hyötyajoneuvoasennuspuolelle. Kehityskohteina olisivat koulutuksen markkinointi peruskouluille ja työelämälle sekä työelämäyhteistyön lisääminen. Tulosten perusteella saatiin vahva käsitys siitä, että on erityisen tärkeää, että alueella on hyvä ja luotettava toimija, joka tarjoaa hyötyajoneuvoasentajakoulutusta työelämän tarpeisiin.
Työelämän tarve on suuri ja kaikkiin haussa oleviin työpaikkoihin nähden merkittävä. Hyötyajoneuvoasentajan työllistymisnäkymät ovat hyvät. Tästä tutkimuksesta on helppo johtaa kehityskohteita hyötyajoneuvoasentajakoulutukseen, ja markkinoinnin ja yhteistyön lisäämisen jälkeen on hyvät lähtökohdat jatkotutkimukseen, jolla voidaan havaita kehitysten vaikutus hyötyajoneuvoasentajakoulutukseen ja työelämän tarpeisiin.
Tutkimusta alettiin tehdä kvantitatiivisesti, koska haluttiin saada mahdollisimman selkeät ja helposti tulkittavat tulokset. Lisäksi tavoitteena oli tehdä tutkimus, joka olisi mahdollista tarvittaessa toistaa. Tiedonhankintatapoina käytettiin kyselyitä Likert-asteikon mukaisesti. Kyselyt kohdistettiin opiskelijoihin ja yrityksiin. Teoriassa perehdyttiin kvantitatiiviseen ja laadulliseen tutkimukseen, kyselytutkimuksen tekemiseen sekä autoalaan ja autoalan opetukseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella löydettiin kehityskohteita, joilla saataisiin lisättyä hakijoita hyötyajoneuvoasennuspuolelle. Kehityskohteina olisivat koulutuksen markkinointi peruskouluille ja työelämälle sekä työelämäyhteistyön lisääminen. Tulosten perusteella saatiin vahva käsitys siitä, että on erityisen tärkeää, että alueella on hyvä ja luotettava toimija, joka tarjoaa hyötyajoneuvoasentajakoulutusta työelämän tarpeisiin.
Työelämän tarve on suuri ja kaikkiin haussa oleviin työpaikkoihin nähden merkittävä. Hyötyajoneuvoasentajan työllistymisnäkymät ovat hyvät. Tästä tutkimuksesta on helppo johtaa kehityskohteita hyötyajoneuvoasentajakoulutukseen, ja markkinoinnin ja yhteistyön lisäämisen jälkeen on hyvät lähtökohdat jatkotutkimukseen, jolla voidaan havaita kehitysten vaikutus hyötyajoneuvoasentajakoulutukseen ja työelämän tarpeisiin.