Digitaalinen perehdytysopas Kotona asumisen tuen työntekijöille
Heidi, Olkila; Puustinen, Marja (2021)
Heidi, Olkila
Puustinen, Marja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä digitaalinen perehdytysopas kotona asumisen tuen uusille työntekijöille ja opiskelijoille. Työn tilaajalla oli aiemmin paperinen perehdytyskansio.
Tämän työn tavoitteena ja tarkoituksena oli laatia kotona asumisen tuelle, joka sijaitsee Iisalmessa perehdytysopas, johon uusi työntekijä tai opiskelija voi tutustua itsenäisesti työpaikan teamsissa. Tämä mahdollistaa joustavuuden, säästää aikaa, sekä helpottaa työn tai harjoittelun aloittamista.
Tätä opinnäytetyötä tehtiin kehittämistyönä kotona asumisen tuelle, eli Ylä-Savon alueella puhutaan myös ohjaus ja neuvontapiste Ohjurista. Perehdytysopas valmistui sähköisessä muodossa, koska sitä on helppo työntekijöiden päivittää ajan tasalle tarvittaessa. Tuloksena syntyi digitaalinen opas Powerpoint pohjalle. Kehittämistyön menetelmänä haastateltiin kotona asumisen tuen työntekijöitä ja sisäistä tietoa oli lisäksi käytössä paperisena, teams palaverien kautta, sekä internetistä löytyi myös tietoa perehdytysoppaaseen. Kotona asumisen tuki tarjoaa Ylä-Savon asukkaille, ikäihmisille ja heidän omaisilleen matalan kynnyksen yksilöllistä neuvonta – ja asiakasohjausta. Tänne voi ottaa yhteyttä soittamalla, käymällä paikan päällä, sähköisellä lomakkeella tai Chatissa. Myös huoli-ilmoituksen voi tehdä omasta läheisestään tänne, jos syntyy huoli ikäihmisen kotona pärjäämisestä, tämän voi tehdä nimettömänä. Täältä tehdään myös palvelutarpeen arviointia ja omaishoidon ohjausta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että uusi perehdytysopas helpottaa kotona asumisen tuen henkilökuntaa, säästämällä heidän työpanoksensa alueen ikäihmisille ja heidän omaisilleen. Myös opin-näytetyöllä on merkitystä kotona asumisen tukeen meneville opiskelijoille ja uusille työntekijöille. He perehtyvät itsenäisesti mitä kaikkea heidän täytyy tietää tulevasta paikasta, sekä käytännön asioiden hoito sujuu myös sujuvasti, esimerkiksi tietojärjestelmän tunnusten haku, työvaate käytäntö, eri koulutukset, avainten nouto ja esihenkilöiden yhteystiedot. Sairaanhoitaja opiskelijalle tämä tutkimus avasi Ylä-Savon Soten alueen palvelujärjestelmää. Merkityksellisyyttä lisää se, että jatkossa on taitoa ohjata ikäihmisiä tai heidän omaisiaan olemaan yhteydessä kotona asumisen tukeen, jos tulee tarvetta kartoittaa mitä palveluja on mahdollista saada, tarvitsee ohjausta eri tukien hakemiseen, tai omaishoidon kartoitukseen ohjausta ja selvittelyä. The topic of this thesis was to create a familiarisation guide for home living supports new employees and stu-dents. There has not been one before for new clients. The goal and purpose of this work was to create a familiari-sation guide for home living support that is located in Iisalmi. With this guide a new emloyee or student can fami-liarise themselves with the place inependently, by using the worklplace Teams. This allows for flexibility and saves time, which makes it easier to start working or training.
This thesis was carried out as a development work for Home Living support, in Northern Savo this is also known as Ohjuri. This guide was completed in electronic format which makes it really easy for the current employees to keep up-to-date. The result was a digital guide. As the method for the development work, the authors interviewed current home living support employees and information was already acquired in paper form, through Teams-mee-tings and also from the internet. Home living support offers a low threshold of individual counselling and customer guidance for the residents of Northern Savo, the elderly and their relatives, which can be contacted by phone or visiting on the site, using an electronic form or chat. Here you can also make a statement about your concern about your loved one or an elderly person living at home, anonymously if you wish. An assessment of the need for the services and guidance of family care is also made here.
Based on this thesis, it can be concluded that this new familiarisation guide will make it easier for home living sup-port staff to save work effort for the elderly and their relatives in the area. The work is also important to students and new employees that are going to work at the home living support services. They will be able to get ac-quainted with everything they need to know about their future place, as well as the handling of practical matters, such as receiving the IDs for the information system, work clothes practice, various trainings, receiving keys and contact information for their supervisors. For nurse students, this study also opened up Northern Savo’s service system. Significance is increased by the fact that they are able to guide the elderly or their relatives to get in touch with the services for home living support, if there is a need to find out what services are available, if they need guidance on applying for different benefits or mapping out family care guidance and clarification for it.
Tämän työn tavoitteena ja tarkoituksena oli laatia kotona asumisen tuelle, joka sijaitsee Iisalmessa perehdytysopas, johon uusi työntekijä tai opiskelija voi tutustua itsenäisesti työpaikan teamsissa. Tämä mahdollistaa joustavuuden, säästää aikaa, sekä helpottaa työn tai harjoittelun aloittamista.
Tätä opinnäytetyötä tehtiin kehittämistyönä kotona asumisen tuelle, eli Ylä-Savon alueella puhutaan myös ohjaus ja neuvontapiste Ohjurista. Perehdytysopas valmistui sähköisessä muodossa, koska sitä on helppo työntekijöiden päivittää ajan tasalle tarvittaessa. Tuloksena syntyi digitaalinen opas Powerpoint pohjalle. Kehittämistyön menetelmänä haastateltiin kotona asumisen tuen työntekijöitä ja sisäistä tietoa oli lisäksi käytössä paperisena, teams palaverien kautta, sekä internetistä löytyi myös tietoa perehdytysoppaaseen. Kotona asumisen tuki tarjoaa Ylä-Savon asukkaille, ikäihmisille ja heidän omaisilleen matalan kynnyksen yksilöllistä neuvonta – ja asiakasohjausta. Tänne voi ottaa yhteyttä soittamalla, käymällä paikan päällä, sähköisellä lomakkeella tai Chatissa. Myös huoli-ilmoituksen voi tehdä omasta läheisestään tänne, jos syntyy huoli ikäihmisen kotona pärjäämisestä, tämän voi tehdä nimettömänä. Täältä tehdään myös palvelutarpeen arviointia ja omaishoidon ohjausta.
Opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että uusi perehdytysopas helpottaa kotona asumisen tuen henkilökuntaa, säästämällä heidän työpanoksensa alueen ikäihmisille ja heidän omaisilleen. Myös opin-näytetyöllä on merkitystä kotona asumisen tukeen meneville opiskelijoille ja uusille työntekijöille. He perehtyvät itsenäisesti mitä kaikkea heidän täytyy tietää tulevasta paikasta, sekä käytännön asioiden hoito sujuu myös sujuvasti, esimerkiksi tietojärjestelmän tunnusten haku, työvaate käytäntö, eri koulutukset, avainten nouto ja esihenkilöiden yhteystiedot. Sairaanhoitaja opiskelijalle tämä tutkimus avasi Ylä-Savon Soten alueen palvelujärjestelmää. Merkityksellisyyttä lisää se, että jatkossa on taitoa ohjata ikäihmisiä tai heidän omaisiaan olemaan yhteydessä kotona asumisen tukeen, jos tulee tarvetta kartoittaa mitä palveluja on mahdollista saada, tarvitsee ohjausta eri tukien hakemiseen, tai omaishoidon kartoitukseen ohjausta ja selvittelyä.
This thesis was carried out as a development work for Home Living support, in Northern Savo this is also known as Ohjuri. This guide was completed in electronic format which makes it really easy for the current employees to keep up-to-date. The result was a digital guide. As the method for the development work, the authors interviewed current home living support employees and information was already acquired in paper form, through Teams-mee-tings and also from the internet. Home living support offers a low threshold of individual counselling and customer guidance for the residents of Northern Savo, the elderly and their relatives, which can be contacted by phone or visiting on the site, using an electronic form or chat. Here you can also make a statement about your concern about your loved one or an elderly person living at home, anonymously if you wish. An assessment of the need for the services and guidance of family care is also made here.
Based on this thesis, it can be concluded that this new familiarisation guide will make it easier for home living sup-port staff to save work effort for the elderly and their relatives in the area. The work is also important to students and new employees that are going to work at the home living support services. They will be able to get ac-quainted with everything they need to know about their future place, as well as the handling of practical matters, such as receiving the IDs for the information system, work clothes practice, various trainings, receiving keys and contact information for their supervisors. For nurse students, this study also opened up Northern Savo’s service system. Significance is increased by the fact that they are able to guide the elderly or their relatives to get in touch with the services for home living support, if there is a need to find out what services are available, if they need guidance on applying for different benefits or mapping out family care guidance and clarification for it.