Designing, Producing, and Testing an Impactful Learning Game : case: Fantastic Factory
Aro-Heinilä, Ville (2021)
Aro-Heinilä, Ville
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122290388
Tiivistelmä
Games are known to be impactful in many ways. They can tell inspiring stories, similar to literature or films. Although it is still relatively rare in the gaming industry, they can also be made to describe or teach about real-world events and problems.
This thesis forms an impactful game theory and tests it in action. The theory of impactful games combines real-world learning with a mood-changing auditory and visual effect scheme to guide the player to make the right decisions and make the gameplay and learning experience more immersive, entertaining, and rewarding. The theory was formed by analyzing relevant prior studies and game designing principles.
A game called Fantastic Factory was designed using the researched elements and produced using Unity Game Engine and other applicable software. The game was aimed at preteens and included tactical resource management gameplay and learning. Three different versions of the game using different amounts of auditory and visual effects were tested with a field test to demonstrate the formed theory and help further development.
The test results indicated that in the right circumstances auditory and visual game effects can be used to influence player behavior in predefined ways, even if the users have prior knowledge and ethical values about the topic of the learning game. The developed game was a success based on the positive feedback gathered from the testing phase, and the company continues the development further. Videopelien vaikutus ihmisten arkeen ja käyttäytymiseen nousee toistuvasti puheenaiheeksi ympäri maailmaa. Aivan kuten kaunokirjallisuus ja elokuvat, pelitkin voivat kertoa inspiroivia tarinoita, mutta niitä voidaan myös mukauttaa sisältämään ja tarjoamaan kuluttajilleen interaktiivista opetusmateriaalia viihteen rinnalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa vaikuttavien pelien teoria ja testata se käytännössä. Teoria käsittelee opetusmateriaalin yhdistämistä pelaajan mielialaan vaikuttavien audiovisuaalisten peliefektien kanssa, jotta pelaajaa voidaan epäsuorasti ohjata tekemään oikeita valintoja, ja peli- sekä oppimiskokemuksesta saadaan viihdyttävämpi, mukaansatempaavampi sekä palkitsevampi. Teoria muodostettiin analysoimalla useita aikaisempia aihepiirin tutkimuksia sekä periaatteita.
Tutkittujen materiaalien pohjalta suunniteltiin nuorille suunnattu opettavainen Fantastic Factory -mobiilipeli, joka toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria sekä muita pelinkehitykseen sopivia tietokoneohjelmistoja. Pelistä tehtiin kenttätutkimus, jossa testattiin kolme erillistä peliversiota, jotka sisälsivät vaihtelevan määrän peliefektejä. Pelaajien käyttäytyminen eri versioissa analysoitiin.
Tutkimuksesta kerätty data osoitti, että peliefekteillä oli looginen vaikutus pelaajien käyttäytymiseen, ja niillä pystyi ohjaamaan pelaajien valintoja ennalta määrättyyn suuntaan opetuspelissä. Pelin vastaanotto testaajien keskuudessa oli positiivinen, joka näytti sillä olevan markkina-arvoa, ja sen kehitystä jatketaan julkaisuun asti.
This thesis forms an impactful game theory and tests it in action. The theory of impactful games combines real-world learning with a mood-changing auditory and visual effect scheme to guide the player to make the right decisions and make the gameplay and learning experience more immersive, entertaining, and rewarding. The theory was formed by analyzing relevant prior studies and game designing principles.
A game called Fantastic Factory was designed using the researched elements and produced using Unity Game Engine and other applicable software. The game was aimed at preteens and included tactical resource management gameplay and learning. Three different versions of the game using different amounts of auditory and visual effects were tested with a field test to demonstrate the formed theory and help further development.
The test results indicated that in the right circumstances auditory and visual game effects can be used to influence player behavior in predefined ways, even if the users have prior knowledge and ethical values about the topic of the learning game. The developed game was a success based on the positive feedback gathered from the testing phase, and the company continues the development further.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa vaikuttavien pelien teoria ja testata se käytännössä. Teoria käsittelee opetusmateriaalin yhdistämistä pelaajan mielialaan vaikuttavien audiovisuaalisten peliefektien kanssa, jotta pelaajaa voidaan epäsuorasti ohjata tekemään oikeita valintoja, ja peli- sekä oppimiskokemuksesta saadaan viihdyttävämpi, mukaansatempaavampi sekä palkitsevampi. Teoria muodostettiin analysoimalla useita aikaisempia aihepiirin tutkimuksia sekä periaatteita.
Tutkittujen materiaalien pohjalta suunniteltiin nuorille suunnattu opettavainen Fantastic Factory -mobiilipeli, joka toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria sekä muita pelinkehitykseen sopivia tietokoneohjelmistoja. Pelistä tehtiin kenttätutkimus, jossa testattiin kolme erillistä peliversiota, jotka sisälsivät vaihtelevan määrän peliefektejä. Pelaajien käyttäytyminen eri versioissa analysoitiin.
Tutkimuksesta kerätty data osoitti, että peliefekteillä oli looginen vaikutus pelaajien käyttäytymiseen, ja niillä pystyi ohjaamaan pelaajien valintoja ennalta määrättyyn suuntaan opetuspelissä. Pelin vastaanotto testaajien keskuudessa oli positiivinen, joka näytti sillä olevan markkina-arvoa, ja sen kehitystä jatketaan julkaisuun asti.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...