Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esimiehen rooli opiskelijan ohjauksessa

Nikkari, Annukka (2012)

 
Avaa tiedosto
Nikkari_Annukka.pdf.pdf (860.0Kt)
Lataukset: 


Nikkari, Annukka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418136
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esimiehen roolia opiskelijan ohjauksessa ja sitä, minkälaisia keinoja esimiesasemassa työskentelevällä henkilöllä on kohdata työharjoitteluun saapuva opiskelija. Tutkimuksessa kartoitettiin myös sitä, miten esimiehet osallistuvat opiskelijan ohjaukseen, miten he tukevat opiskelijan oppimisprosessia harjoittelujakson aikana ja minkälaista koulutusta opiskelijan ohjaukseen liittyen esimiehet haluaisivat saada.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna. Haastateltaviksi valittiin kuusi (6) osastonhoitajaa Vaasan kaupungin terveysvirastosta. Haastattelumateriaali analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että esimiehen rooli opiskelijan ohjauksessa vaihtelee yksikkökohtaisesti. Laitoshoidon osastonhoitajat osallistuvat useimmiten enemmän opiskelijoiden ohjaukseen kuin avohoidon esimiehet. Esimiehen tehtävänkuva on nykypäivänä entistä hallinnollisiin tehtäviin painottuvampi, mikä johtaa siihen, ettei osastonhoitajalla ole mahdollisuutta osallistua opiskelijan ohjaukseen ja hoitotyöhön yhtä paljon kuin aikaisemmin. Opiskelijan ohjauksen suurin vastuu onkin siirtynyt ohjaaville hoitajilla. Tutkimuksessa nousi vahvasti esiin osastonhoitajien opiskelijamyönteisyys, hyvät vuorovaikutustaidot, pitkä ja monipuolinen työkokemus sekä hyvä ammattitaito kohdata uusi työntekijä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös opiskelijan ohjauksen laatua ja sen kehittämistä. Koska opiskelijan ohjauksen keskeinen tavoite on rakentaa edellytyksiä osaavien terveydenhuollon ammattilaisten saamiseksi työtehtäviin, ohjaukseen pitäisi panostaa vielä enemmän ja sen tulisi aina täyttää sille asetetut laatukriteerit. Myös ohjausrakenteita ja yhteistyöverkostoja, sekä arviointi- ja palautemenetelmiä pitäisi yhdenmukaistaa ja kehittää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste