Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Value Hacker muotoilukonseptin implementointisuunnitelma Siemens Osakeyhtiön Smart Infrastructure liiketoimintasektorille

Rantatulkkila, Liisa (2021)

 
Avaa tiedosto
Rantatulkkila_Liisa.pdf (1.624Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Rantatulkkila, Liisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790546
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Siemens Digital Industries liiketoimintasektorin luomaa Value Hacker -konseptia ja sen soveltuvuutta Smart Infrastructure liiketoimintasektorille. Työn tavoitteena oli löytää SI liiketoimintasektorille konkreettisia keinoja yhtiön strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja lisätä Value Hacker ja palvelumuotoilumenetelmätietoisuutta. Tarkoituksen oli kuvata Value Hacker konsepti SI liiketoimintasektorille palvelukuvauksen (blueprint) avulla sekä laatia menetelmälle Implementoimissuunnitelma.

Tutkimustyön tiedonkeräys menetelmänä käytettiin yksilöllisiä teemahaastatteluita, joista kerätystä aineistosta pystyttiin saavuttamaan riittävä ymmärrys niin itse Value Hacker konseptista kuin liiketoimintasektoreiden tavoitteista ja lähtötilasta. Tietoperusta pohjautui kirjallisuuteen palvelumuotoiluun liiketoiminnan kehittämismenetelmänä, sekä strategiatyönvaiheeseen implementoinnista. Implementointisuunnitelman laatimisessa huomioitiin tietoperustaa benchmarking prosessista, asiakasarvon luomisesta sekä palveluiden mittaamisesta. Tutkimus laadullinen tutkimus, jossa hyödynnetään tutkijan omaa tietoutta SI liiketoimintasektorin kulttuurista, käytössä olevista prosesseista sekä asiakaskunnasta.

Tutkimustyön tuloksina löydettiin, että Value Hackerissa on kyse menetelmästä ja toimintatavasta, jolla halutaan saavuttaa parempaa asiakasymmärrystä ja tuottaa parempaa asiakasarvoa liiketoiminnan kasvattamiseksi. Menetelmän soveltaminen kuitenkin vaatii huolellista suunnittelua, paljon resursseja ja osaamista sekä sen riskinä on liian suuret odotusarvot. Menetelmällä on kuitenkin saavutettu parempaa asiakaslähtöisyyttä, sisäinen toiminta-ajatus on muokkautunut, se on tukenut uusien ratkaisuiden syntymistä, asiakkaat ovat olleet sitoutuneita sekä se on tuonut kilpailuetua liiketoiminnalle. Kaikki haastatellut tahot suosittelevat Value Hackerin implementoimista ja tietoperusta tukee muotoilumenetelmän hyödyntämistä liiketoiminnan kehittämisessä. Value Hackerin ja sillä saavutettujen tavoitteiden voidaan todeta olevan yhtiön strategian mukaiset.

Value Hackerin implementoimiseksi laadittiin suunnitelma. Ennen suunnitelman laatimista määritettiin SI liiketoimintasektorin tavoitteet implementoinnille, pohdittiin sen soveltuvuutta SI:lle, sekä määritettiin lähtötaso implementoinnille. Value Hackerin todellinen ilmentymä ja palvelumuotoilumenetelmä tunnettiin SI organisaatiossa huonosti. Menetelmän implementoimiseksi tarvitaan täysi johdon tuki, nimetyt resurssit, asetetut mittarit ja toimiva viestintä, mitkä on esitelty tarkemmin implementointisuunnitelmassa. Suosittelen muotoilumenetelmän hyödyntämistä ja palvelumuotoiluosaamisen kasvattamista SI liiketoimintasektorilla implementointisuunnitelman mukaisesti.
 
This Master’s thesis explores Siemens Digital Industries creation of service design method-based Value Hacker concept. The purpose of this thesis was to find usable ways to reach strategic goals and to define Value Hacker with service blueprint and add knowledge of Service design as a method to create business value for Smart Infrastructure sector.

Thesis were caried out by using individual and structured interviews. Service design as a method to create business value and strategic implementation method made the base for the literature and knowledge. Blueprint, benchmarking, customer value creation and service indicators created structure for created implementation plan. This Thesis exploits the researcher’s knowledge of Smart Infrastructures business culture, processes, and customers.

As a result of this research were found that Value Hacker is more about the behavior and a way of thinking to reach better customer value by understanding customers and their businesses better. It was found that implementing the method demands careful designing and capable resources. But it increases customer focus in business, it modifies the think-how of the organization, it supports new innovations, and it has risen a competitiveness in a market. All participant recommended the method implementation for Smart Infrastructure business sector.

Implementation plan was created to proceed with the implementation. The plan considers the need for lead support, resources, indicators, and communication. Before creating the implementation plan the implementation goals were identified, applicability was considered, and the starting level was defined.

To proceed towards better customer value the implementation of service design methods and therefore implementing the Value hacker method is highly recommended for Siemens Smart infrastructure sector.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste