Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tuttu ja tuntematon teknologiakasvatus: henkilöstön ja perheiden kokemuksia ja ajatuksia teknologiakasvatuksesta Paloisten päiväkodissa Iisalmessa

Lehikoinen, Elina (2021)

 
Avaa tiedosto
opinnäytetyö tuttu ja tuntematon teknologiakasvatus.pdf (639.2Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Lehikoinen, Elina
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123190637
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin henkilöstön ja perheiden kokemuksia ja ajatuksia teknologiakasvatuksesta ja sen toteutumisesta Paloisten päiväkodissa Iisalmessa. Teknologiakasvatus määritellään varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa osaksi varhaiskasvatuksessa toteutettavaa toimintaa. Teknologiakasvatuksen tavoitteena on kannustaa lapsia tutustumaan tutkivaan ja kokeilevaan työtapaan sekä havainnoimaan ympäristön teknologiaa. Lisäksi lapsia ohjataan keksimään omia luovia ratkaisuja, esittämään kysymyksiä ja etsimään niihin yhdessä vastauksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten teknologiakasvatusta toteutetaan Paloisten päiväkodissa, millaista tietoa ja osaamista teknologiakasvatuksesta on, millaiset teknologiakasvatuksen haasteet ja mahdollisuudet ovat ja miten sitä tulisi päiväkodissa kehittää.



Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Toinen kysely suunnattiin Paloisten päiväkodin henkilöstölle, ja toinen lasten perheille. Kyselyissä käytettiin avoimia kysymyksiä sekä monivalintakysymyksiä. Aineiston keruu toteutettiin Microsoft Forms sähköisellä kyselytyökalulla. Aineiston käsittelyssä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.



Tutkimuksessa teknologiakasvatus nähtiin positiivisena, lasten osallisuutta ja oppimista tukevana toimintana. Etenkin oppimista tukevat pelit ja sovellukset, lasten aito kiinnostus teknologiasta ja teknologiakasvatuksen monipuoliset mahdollisuudet korostuivat vastauksissa. Henkilöstön mukaan välineitä ja materiaaleja teknologiakasvatuksen toteuttamiseen on hankittu päiväkodille riittävästi ja teknologiakasvatusta myös toteutetaan päiväkodissa melko hyvin. Perheiden tietämys teknologiakasvatuksesta oli vähäistä, eivätkä he tienneet miten sitä päiväkodissa toteutetaan.



Kehittämistarpeina tutkimuksessa nousi esille sekä henkilöstön että perheiden tietoisuuden lisääminen teknologiakasvatuksesta. Teknologiakasvatuksesta kaivattiin muassa enemmän koulutuksia, projekteja ja yhteistöiden tekemistä eri tahojen kanssa. Myös perheet kaipasivat lisää tietoa teknologiakasvatuksesta sekä tiiviimpää yhteistyötä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa.
 
This thesis examined the staff’s and families’ experiences and thoughts about technology education and its realization at Paloisten Kindergarten in Iisalmi. Technology education is defined in the early childhood education curriculum to be a part of its implemented activity. Technology education’s purpose is to encourage children to work in an exploratory and experimental way and observe technology in the environment. In addition, children are guided to invent creative solutions of their own, ask questions and find answers together. The purpose of this thesis was to survey how technology education is executed at Paloisten Kindergarten, what kind of information and skills there are in technology education, what are its challenges and opportunities and how it should be developed at the kindergarten.



The study was conducted using a qualitative research method. The data was collected using surveys. One survey was directed at the staff and the other for children’s families. The surveys used open-ended and multiple-choice questions. The data was gathered by means of an online Microsoft Forms query tool. Data processing exploited data driven content analysis.



In the research technology education was found as a positive activity, which supports children’s participation and learning. Especially games and apps which support learning, children’s genuine interest in technology and technology education’s diverse opportunities were highlighted in the answers. According to the staff, there is enough equipment and materials to implement technology education. Kindergarten staff implements technology education quite well. Families’ knowledge about technology education was minor and they didn’t know how it was implemented at the Kindergarten.



The study revealed development aspects about staff’s and families’ awareness of technology education. There was needed more training, projects and collaboration with different parties. Families’ also needed more information and closer collaboration with early childhood education staff.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste