Optimaalinen soittovire : Mitä kätkeytyy harjoittelemisen taakse?
Tapanen, Eeva (2013)
Tapanen, Eeva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312473
Tiivistelmä
Muusikon työn näkyvä osa, esiintyminen, on vain pieni osa suurempaa prosessia. Jokaisen soitetun konsertin takana onkin tunnetusti lukuisia harjoitteluluokassa vietettyjä työtunteja. Mutta se mitä harjoittelemisen taakse kätkeytyy, jää usein näkymättömiin jopa meiltä itseltämme. Emme siis välttämättä aina tiedosta, mikä oppimistamme ja soittotapahtumaamme estää tai mikä sitä toisaalta kannattelee. Pyrin opinnäytetyössäni valottamaan soittamiselle ja sen oppimiselle ihanteellisen, soittajan sisäisen tilan rakentumista.
Työni jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä etsitään syitä itse itsellemme luomien esteiden syntymiseen. Toinen osa taas kattaa muusikon hyvinvointiin kuuluvia asioita sekä pohtii kehon ja mielen erottamatonta yhteyttä. Kolmas osa on työni käytännönläheisin osuus. Siinä puhutaan harjoittelemisesta mentaalisena tapahtumana ja pohditaan harjoittelulle ja esiintymiselle optimaalisten olosuhteiden luomista.
Työni edetessä olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että kestävän taipuisaksi harjoitettu kehomieli on edellytys optimaalisen soittovireen luomiselle. Olen myös huomannut, että huippusuorituksen vaatimat hyvinvointi ja luova ote ovat usean eri tekijän summa. Summaa avatessaan joutuu jokainen luonnollisesti tunnustelemaan itselleen sopivimman reitin ja valitsemaan omalla kohdallaan parhaiten toimivat apuvälineet. Työssäni esittelen näitä välineitä sekä johdattelen lukijaa tiedostamaan harjoitteluprosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyöni on omakohtaisella reflektiolla vuorattu kirjallisuuskatsaus. Se on esimerkkeineen ja harjoituksineen kirjoitettu pianistin näkökulmasta. Uskon kuitenkin, että työ voi tarjota jotain kaikille muusikoille instrumenttiin katsomatta.
Työni jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä etsitään syitä itse itsellemme luomien esteiden syntymiseen. Toinen osa taas kattaa muusikon hyvinvointiin kuuluvia asioita sekä pohtii kehon ja mielen erottamatonta yhteyttä. Kolmas osa on työni käytännönläheisin osuus. Siinä puhutaan harjoittelemisesta mentaalisena tapahtumana ja pohditaan harjoittelulle ja esiintymiselle optimaalisten olosuhteiden luomista.
Työni edetessä olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että kestävän taipuisaksi harjoitettu kehomieli on edellytys optimaalisen soittovireen luomiselle. Olen myös huomannut, että huippusuorituksen vaatimat hyvinvointi ja luova ote ovat usean eri tekijän summa. Summaa avatessaan joutuu jokainen luonnollisesti tunnustelemaan itselleen sopivimman reitin ja valitsemaan omalla kohdallaan parhaiten toimivat apuvälineet. Työssäni esittelen näitä välineitä sekä johdattelen lukijaa tiedostamaan harjoitteluprosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyöni on omakohtaisella reflektiolla vuorattu kirjallisuuskatsaus. Se on esimerkkeineen ja harjoituksineen kirjoitettu pianistin näkökulmasta. Uskon kuitenkin, että työ voi tarjota jotain kaikille muusikoille instrumenttiin katsomatta.