Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kokemuksia verkkokaupan perustamisesta : Case-tutkimus

Aho, Tuija (2013)

 
Avaa tiedosto
Aho_Tuija.pdf (715.6Kt)
Lataukset: 


Aho, Tuija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412931
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin oululaiselle ICT-alan yritykselle, joka on laajentamassa liiketoimintaansa verkkokauppaan. Tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan perustamisessa huomioitavat asiat liiketoimintasuunnitelman näkökulmasta sekä laatia malli, jonka avulla verkkokauppaa perustava yritys voi lähteä suunnittelemaan verkkokaupan perustamista.

Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja siinä tutkittiin erityisesti, mitkä asiat ovat oleellisia verkkokaupan perustamisessa ja miten verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma eroaa perinteisestä kivijalkamyymälän liiketoimintasuunnitelmasta. Tietoperustaa kerättiin lähinnä liiketoimintasuunnitelman näkökulmasta, mutta tutkimuksessa sivuttiin myös verkkokauppaan liittyvää juridiikkaa. Verkkokaupan perustamiseen liittyvät käytännön kokemukset kerättiin kolmen yrityksen haastatteluilla. Haastatteluissa käytettiin puolistruktuurista menetelmää. Haastattelujen avulla selvitettiin oleelliset asiat, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota verkkokaupan perustamisprosessissa.

Tutkimustulokset osoittivat sen, että verkkokauppaa perustettaessa on tarpeellista tehdä erillinen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman tekeminen on tarpeellista, vaikka yrityksellä olisi jo olemassa oleva liiketoimintasuunnitelma kivijalkamyymälää varten. Verkkokaupan perus-tamisessa on omat erityispiirteensä verrattuna perinteisen kivijalkamyymälän perustamiseen. Haastatteluissa tuli esille, että erityisesti realistisen taloussuunnitelman tekeminen oli ollut erityisen haastavaa.

Tämä tutkimus- ja kehittämistyö antaa verkkokauppaa perustaville yrityksille apuvälineitä liiketoiminta-suunnitelman tekemiseen. Yritykset voivat poimia liiketoimintasuunnitelmarungosta oman toimintansa kannalta oleelliset asiat pohdittavaksi. Verkkokaupan liiketoimintasuunnitelman sisältöön vaikuttaa luonnollisesti se, onko yrityksellä jo olemassa olevaa liiketoimintaa kivijalkamyymälän muodossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste